• Sala "Arsenał" w Spichlerzach na Ołowiance wyłączona ze zwiedzania do 12 maja 2024 ze względu na przygotowania do nowej wystawy czasowej
• Prom "Motława" ze względu na remont nabrzeża nie kursuje do odwołania
• Oddział Żuraw pozostaje zamknięty dla zwiedzających w związku z prowadzonymi pracami remontowymi - przeczytaj

„Sołdek” wrócił do swojego portu

Lśniące główki nitów wzdłuż czarnych pasów kadłuba, biała jak śnieg sterówka. Ten pierwszy zbudowany w Polsce po II wojnie światowej rudowęglowiec, obecnie statek-muzeum, prezentuje się jakby przed chwilą został oddany do służby. W sobotę, 19 grudnia 2020 roku „Sołdek” w pełnej krasie wrócił z największego od 35 lat remontu przeprowadzonego w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. J. Piłsudskiego S.A. i ponownie zacumował przy nabrzeżu wyspy Ołowianki.

„Sołdek” jest miejską ikoną i jedną z najbardziej popularnych atrakcji turystycznych w regionie. 19 grudnia 2020 roku, po dwóch miesiącach spędzonych w Gdańskiej Stoczni „Remontowa”, wrócił do swojego portu przy wyspie Ołowianka. Jako statek-muzeum ma nieczynne silniki główne oraz układy napędowe, więc w sobotę był holowany przez dwa pchacze – „Nosorożca G-01” i „Nosorożca G-02”. Operacja rozpoczęła się rano przy stoczniowym nabrzeżu Ostrowica I. Po godzinie 10:00 statek dotarł do centrum Gdańska i przybił do kei. Płynącego „Sołdka” z nabrzeży rzeki Motławy witali zaciekawieni obserwatorzy, a dzięki transmisji na żywo, przeprowadzonej na profilu Narodowego Muzeum Morskiego na Facebooku, powrót rudowęglowca śledziły setki osób.

Rozpoczęty 17 października 2020 roku remont jednostki był możliwy dzięki projektowi „2 statki – wspólne morze. Sołdek i Vityaz: dziedzictwo morskie Polski i Rosji” współfinansowanemu ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Rosja 2014-2020 oraz dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W stoczni należącej do największej stoczniowej grupy kapitałowej w Polsce – Remontowa Holding, wykonano szereg prac, dzięki którym statek-muzeum powrócił na nabrzeże piękniejszy, bezpieczniejszy, a jego zwiedzanie będzie bardziej komfortowe. W czasie dwutygodniowego pobytu „Sołdka” w doku pływającym wymieniono stal na poszyciu i konstrukcji jednostki, zastąpiono oraz naprawiono skorodowane nity, a także usunięto starą farbę i ponownie pomalowano kadłub. Dokonano konserwacji komina głównego wraz z rekonstrukcją znaku armatora. – To nasza kolejna współpraca z Gdańską Stocznią „Remontowa” zakończona sukcesem. – mówi dr Robert Domżał, dyrektor NMM – Stocznię wchodzącą w skład holdingu kierowanego przez Pana Adama Ruszkowskiego cenimy szczególnie za profesjonalizm i zaangażowanie w renowację takich perełek jak nasz „Sołdek”. Mam nadzieję na dalsze wspólne działania w zakresie ochrony polskiego dziedzictwa morskiego.

W czasie pobytu parowca w stoczni wyremontowano również ładownie 2, 3 i 4: wyrównano posadzki, położono wykładzinę, a także zamontowano nową sygnalizację pożarową oraz instalacje oświetleniową i elektryczną. W pomieszczeniach niebawem rozpoczną się prace nad realizacją nowej ekspozycji stałej, której otwarcie planowane jest na drugą połowę 2021 roku. Wystawa pt. „Sołdek i jego czasy” będzie opowiadać o kwestiach związanych z historią polskiej techniki okrętowej, w szczególności o realiach politycznych, społecznych oraz gospodarczych w jakich powstawał statek i w jakich był eksploatowany. Ważnym zabiegiem będzie uwydatnienie elementów konstrukcji statku poprzez odpowiednie ich podświetlenie wewnątrz oraz umożliwienie zwiedzającym bezpośredniego kontaktu z wybranymi eksponatami i zachęcenie do aktywnego zwiedzania wystawy za pomocą nowoczesnych środków multimedialnych. Dodatkowo, ze względu na ograniczone możliwości poznania ekspozycji na „Sołdku” przez osoby niepełnosprawne, w ramach projektu planowane jest stworzenie stanowiska multimedialnego w holu siedziby głównej muzeum, w Spichlerzach na Ołowiance, z widokiem na statek. Specjalne okulary 3D pozwolą osobom niepełnosprawnym odbyć wirtualną wycieczkę po ładowniach statku i wystawie stałej.


 

Projekt „2 statki – wspólne morze. Sołdek i Vityaz: dziedzictwo morskie Polski i Rosji” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Rosja 2014-2020 oraz dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Niniejszy artykuł został przygotowany przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej, w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Rosja 2014-2020. Odpowiedzialność za zawartość niniejszego artykułu leży wyłącznie po stronie Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku i nie może być w żadnym przypadku traktowana jako odzwierciedlenie stanowiska Unii Europejskiej, Instytucji Zarządzającej lub Wspólnego Sekretariatu Technicznego Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Rosja 2014-2020.

Projekt 2 statki - wspólne morze. Sołdek i Vityaz: dziedzictwo morskie Polski i Rosji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Rosja 2014-2020 oraz dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego