Strony Narodowego Muzeum Morskiego wykorzystują pliki cookie, aby aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania oraz do celów statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Jeśli chcesz ograniczyć lub zablokować pliki cookie, możesz to zrobić za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.

X

Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku

Biuletyn Informacji Publicznej

Aktualny język:

Polski

"Sołdek" - dwa powroty

16.12.2020 |

Wyślij wiadomość |


Holowanie Sołdka do Gdańskiej Stoczni Remontowa S.A.; 17.10.2020

Lśniące główki nitów wzdłuż czarnych pasów kadłuba, biała jak śnieg sterówka, ten pierwszy zbudowany w Polsce po II wojnie światowej rudowęglowiec, obecnie statek-muzeum, prezentuje się jakby przed chwilą został oddany do służby. W sobotę, 19 grudnia 2020 roku "Sołdek" w pełnej krasie wróci z remontu przeprowadzonego w Gdańskiej Stoczni "Remontowa" im. J. Piłsudskiego S.A. i ponownie zacumuje przy nabrzeżu wyspy Ołowianki. Wraz ze statkiem i świeżo wydaną przez Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku książką, powróci również osoba Stanisława Sołdka.

"Sołdek" jest miejską ikoną i jedną z najbardziej popularnych atrakcji turystycznych w regionie. 19 grudnia 2020 roku, po dwóch miesiącach spędzonych w Gdańskiej Stoczni "Remontowa", wróci do swojego portu przy wyspie Ołowianka. Jako statek-muzeum ma nieczynne silniki główne oraz układy napędowe, więc w sobotę będzie holowany przez dwa pchacze – "Nosorożca G-01" i "Nosorożca G-02". Operacja rozpocznie się o 9:00 przy stoczniowym nabrzeżu Ostrowica I, a między godziną 11:30 a 12:00 statek dotrze do centrum miasta i przybije do nabrzeża. Powitanie płynącego "Sołdka" będzie możliwe z nabrzeży rzeki Motławy, a na profilu na Facebooku Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku dostępna będzie transmisja na żywo prosto z mostka kapitańskiego.

Nowy "Sołdek"

Remont jednostki był możliwy dzięki projektowi "2 statki - wspólne morze. Sołdek i Vityaz: dziedzictwo morskie Polski i Rosji" oraz dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W stoczni należącej do największej stoczniowej grupy kapitałowej w Polsce "Remontowa Holding", wykonano szereg prac, dzięki którym statek-muzeum powróci na nabrzeże piękniejszy, bezpieczniejszy, a jego zwiedzanie będzie bardziej komfortowe. W czasie dwutygodniowego pobytu "Sołdka" w doku pływającym wymieniono stal na poszyciu i konstrukcji jednostki, zastąpiono oraz naprawiono skorodowane nity, a także usunięto starą farbę i ponownie pomalowano kadłub. Dokonano konserwacji komina głównego wraz z rekonstrukcją znaku armatora. Wyremontowano również ładownie 2, 3 i 4, w których niebawem rozpoczną się prace nad realizacją nowej ekspozycji stałej pt. "Sołdek i jego czasy": wyrównano posadzki, położono wykładzinę, a także zamontowano nową sygnalizację pożarową oraz instalacje oświetleniową i elektryczną. – To nasza kolejna współpraca z Gdańską Stocznią "Remontowa" zakończona sukcesem. – mówi dr Robert Domżał, dyrektor NMM – Stocznię wchodzącą w skład Remontowa Holding kierowanego przez Pana Adama Ruszkowskiego cenimy szczególnie za profesjonalizm i zaangażowanie w renowację takich perełek jak nasz "Sołdek". Mam nadzieję na dalsze wspólne działania w zakresie ochrony polskiego dziedzictwa morskiego.

Człowiek na tle statku

W biografii wydanej przez Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku, powraca również postać Stanisława Sołdka. Pozycja autorstwa dr Elżbiety Wróblewskiej pt. "Stanisław Sołdek (1916-1970). Patron statku-muzeum Sołdek", to książka o człowieku, którego nazwiskiem nazwano pierwszy po II wojnie światowej, zbudowany przez polski przemysł stoczniowy statek pełnomorski. Dzieło opowiada historię życia Sołdka począwszy od dzieciństwa, poprzez okres młodości, aż do lat powojennych. Szeroko opisuje także budowę i wodowanie rudowęglowca. Twórczyni dotarła do nieznanych dotychczas materiałów, przeprowadziła liczne rozmowy i dogłębnie zbadała życiorys stoczniowca. – Stanisław Sołdek to człowiek, który wręcz wyrósł ze stoczni. – mówi dr Elżbieta Wróblewska – Już jako młody chłopak rozpoczął u boku ojca Tomasza praktykę w Stoczni Modlińskiej i do końca życia pozostał związany z przemysłem stoczniowym. Jego biografia potwierdza to, że Sołdek starał się przez całą swoją karierę "postępowaniem nie przynieść ujmy nazwisku, które stało się nazwą pierwszego pełnomorskiego statku, zbudowanego w polskich stoczniach".

Książka jest dostępna w sklepie internetowym Muzeum.



Projekt "2 statki - wspólne morze. Sołdek i Vityaz: dziedzictwo morskie Polski i Rosji" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Rosja 2014-2020 oraz dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Niniejszy artykuł został przygotowany przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej, w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Rosja 2014-2020. Odpowiedzialność za zawartość niniejszego artykułu leży wyłącznie po stronie Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku i nie może być w żadnym przypadku traktowana jako odzwierciedlenie stanowiska Unii Europejskiej, Instytucji Zarządzającej lub Wspólnego Sekretariatu Technicznego Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Rosja 2014-2020.


Projekt 2 statki - wspólne morze. Sołdek i Vityaz: dziedzictwo morskie Polski i Rosji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Rosja 2014-2020 oraz dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Muzeum Światowego Oceanu i Bałtycki Federalny Uniwersytet im. Immanuela Kanta


Partnerzy

Dofinansowano ze środków
Programu Wieloletniego Kultura+