Strony Narodowego Muzeum Morskiego wykorzystują pliki cookie, aby aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania oraz do celów statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Jeśli chcesz ograniczyć lub zablokować pliki cookie, możesz to zrobić za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.

X

Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku

Biuletyn Informacji Publicznej

Aktualny język:

Polski
60 lat Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku

Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku - zamknięcie naszych oddziałów

Uprzejmie informujemy, że z powodu pandemii koronawirusa z dniem 19 października 2020 roku, do odwołania, zostają zamknięte dla zwiedzających wszystkie oddziały Narodowego Muzeum Morskiego.

Feliks Michał Wygrzywalski - życiorys artysty

Feliks Michał Wygrzywalski (1875-1944) kształcił się w Monachium i Paryżu, ale prawdziwą inspirację dla jego twórczości przyniosła dopiero podróż do Italii. Urzeczony włoskim klimatem, krajobrazami i sztuką zamieszkał w Rzymie. Obiektem szczególnej fascynacji malarza było morze, ciepłe i malownicze, które w różnych wariacjach pojawia się na jego płótnach, zarówno jako tło dla scen mitologicznych i rodzajowych, ale też samodzielny temat. Najchętniej malował Zatokę Neapolitańską, a zwłaszcza sławną wyspę Capri. Inny ważki nurt w twórczości Wygrzywalskiego zapoczątkowała podróż do Egiptu i na Pustynię Libijską. Oczarowała go egzotyka Orientu, co znalazło dobitny wyraz w jego malarstwie. Zaczął malować sceny haremowe, scenki rodzajowe z egipskiej ulicy, jego obrazy zaludniły się sprzedawcami i naprawiaczami dywanów, modlącymi się Arabami i Beduinami.

Po przenosinach do Lwowa Wygrzywalski zajmował się – obok malarstwa sztalugowego - dekoracyjnym malarstwem ściennym, grafiką, ilustrował książki i czasopisma, projektował witraże. Powierzano mu dekoracje gmachów publicznych (siedziba Lwowskiej Izby Przemysłowo-Handlowej 1907-1910, sanatorium "Lwigród" w Krynicy 1928). Projektował też kostiumy i scenografie do spektakli teatru miejskiego (m.in.: "Peer Gynta", "Irydiona" i "Nocy Listopadowej"). Najważniejsze indywidualne wystawy jego twórczości odbyły się w 1932 we Lwowie i w 1935 w Krakowie.

Po wojnie rzadko wspominano lwowskiego artystę. Palmę pierwszeństwa w odnowieniu zainteresowania twórczością Feliksa Michała Wygrzywalskiego przyznać trzeba rynkowi antykwarycznemu. Niesłabnące zainteresowanie nabywców dziełami malarza sprawia, że staje się on postacią coraz lepiej znaną wszystkim zainteresowanym sztuką.

Partnerzy

Dofinansowano ze środków
Programu Wieloletniego Kultura+