• Sala "Arsenał" w Spichlerzach na Ołowiance wyłączona ze zwiedzania do 12 maja 2024 ze względu na przygotowania do nowej wystawy czasowej
• Prom "Motława" ze względu na remont nabrzeża nie kursuje do odwołania
• Oddział Żuraw pozostaje zamknięty dla zwiedzających w związku z prowadzonymi pracami remontowymi - przeczytaj

Współczesne malarstwo chińskie

Wystawa prac chińskiego artysty Hu Jigao eksponowana w Składzie Kolonialnym, tuż obok Żurawia. Składa się na nią 57 akwarel, wybranych z bogatego zbioru Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie.

Sposób ich wykonania sięga tradycją IX wieku. Wówczas pojawiła się w Chinach technika malowania zwana „grą tuszu”, która polega na swobodnym operowaniu plamą malarską, nieograniczoną konturem. Na obrazach artysty Hu Jigao plamy są skontrastowane z partiami opracowanymi bardziej szczegółowo – np. wielkie liście i kwiaty lotosu, a przy nich mały ptaszek o drobnych, wielobarwnych piórkach.

Hu Jigao urodził się w 1930 r. w prowincji Jiangsu we wschodnich Chinach. Studiował sztuki plastyczne i archeologię. W latach 1956-1962 studiował w Polsce, ochronę zabytków na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. Po powrocie do Chin kontynuował studia malarskie u wybitnego artysty Li Kuchan, specjalizującego się w tradycyjnym chińskim malarstwie kwiatów i ptaków.

Tematyka obrazów jest tradycyjna – są to motywy kwiatów i ptaków, ryb i owadów, wielokrotnie podejmowane w poszukiwaniu nowego ujęcia. Uwagę przykuwa cykl bambusów, obserwowanych przy różnej pogodzie i malowanych wyłącznie tuszem. Odmienny charakter ma barwny cykl czterech pór roku, z przedstawiający rośliny obdarzone w Chinach bogatą symboliką. Według jej zasad piwonia i narcyzy są związane z wiosną, lotosy – z latem, chryzantemy oznaczają jesień, a tak zwani „trzej przyjaciele”, czyli sosna, bambus i śliwa – to symboliczny obraz zimy.
Egzotyczna tematyka i forma wykonania zachęca do zwiedzenia wystawy.


„Współczesne malarstwo chińskie”
21.06.2005 – 23.01.2006
Skład Kolonialny