• Oddziały Narodowego Muzeum Morskiego w dniu 30.03.2024 r. będą czynne w godzinach 10:00-13:00. Muzeum Zalewu Wiślanego będzie w tym dniu zamknięte. W dniach 31.03-1.04.2024 r. (Wielkanoc) wszystkie oddziały NMM będą zamknięte
• Sala "Arsenał" w Spichlerzach na Ołowiance wyłączona ze zwiedzania do 12 maja 2024 ze względu na przygotowania do nowej wystawy czasowej
• Prom "Motława" ze względu na remont nabrzeża nie kursuje do odwołania
• Oddział Żuraw pozostaje zamknięty dla zwiedzających w związku z prowadzonymi pracami remontowymi - przeczytaj

Nur

Rodzaj i typ statku
Holownik motorowy śrubowy
Rok budowy
1930
Miejsce budowy
Toruń
Miejsce postoju
Poprzednie nazwy
Koniec służby
Typ silnika / ożaglowania
Silnik wysokoprężny czterosuwowy typu SW 680/193
6 cylindrowy
moc: 165 KM, Nr fabryczny: 269/088000073
liczba obrotów śruby napędowej: 550/min
Wymiary
długość: 18,30 m
szerokość: 3,58 m
wysokość burt: 1,51 m

Zbudowany jako jednostka holowniczo-inspekcyjna na zamówienie Dyrekcji Dróg Wodnych w Toruniu z przeznaczeniem na Dolną Wisłę. Jednostki bliźniacze „Bekas” i „Raróg”.

Po odbiorach „Nur” trafił do Państwowego Zarządu Wodnego w Toruniu, gdzie stacjonował do wybuchu wojny we wrześniu 1939 r. i został przejęty przez okupanta niemieckiego. Nie udało się ustalić nazwy z tego okresu. Prawdopodobnie nazywał się „Fordon”, ale nie ma to potwierdzenia w dokumentacji. Nadal pływał w Waserstrasseamt Thorn (niem. nazwa Zarządu Dróg Wodnych Torunia).

W maju 1945 r. po remoncie „Nur” został zarekwirowany przez wojskowe władze radzieckie. Dopiero po interwencjach w Oddziale IV Transportu Wojennego Armii Czerwonej w Bydgoszczy uzyskano zwolnienie z rekwizycji, co nastąpiło w Modlinie w 1947 r.

Od 1952 r. pływał w Rejonie Dróg Wodnych w Toruniu. W 1956 r. silnik Gray Marine wymieniono na nowy produkcji radzieckiej typu 3D6. W 1960 r. holownik przeszedł kapitalny remont w Stoczni Rzecznej w Płocku.

Od 1963 r. własność Okręgowego Zarządu Wodnego w Bydgoszczy Oddział Toruń, a od 1973 r. – Przedsiębiorstwa Budownictwa Wodnego w Bydgoszczy – Baza Sprzętowo-Transportowa Nr 1 w Toruniu. W 1975 r. przeszedł remont i wymianę silnika. Został wycofany ze służby w 1989 r.

Po odkupieniu przez firmę Hydro-Kor z Bydgoszczy był eksploatowany przy wydobyciu żwiru. Od 2000 r. należy do Zakładu Eksploatacji Kruszywa Rzecznego „Nurt” we Wiągu, przeszedł tam kolejny remont i wymianę silnika. Nadal w eksploatacji.

Kwestionariusz danych zabytkowego statku do pobrania

Kwestionariusz z opisem zabytkowego statku do wypełnienia przez właściciela (opiekuna, administratora) jednostki do pobrania. Wypełniony kwestionariusz prosimy o przesłanie na adres j.adamczak@nmm.pl.