Nur
Zbudowany jako jednostka holowniczo-inspekcyjna na zamówienie Dyrekcji Dróg Wodnych w Toruniu z przeznaczeniem na Dolną Wisłę. Jednostki bliźniacze „Bekas” i „Raróg”.
Po odbiorach „Nur” trafił do Państwowego Zarządu Wodnego w Toruniu, gdzie stacjonował do wybuchu wojny we wrześniu 1939 r. i został przejęty przez okupanta niemieckiego. Nie udało się ustalić nazwy z tego okresu. Prawdopodobnie nazywał się „Fordon”, ale nie ma to potwierdzenia w dokumentacji. Nadal pływał w Waserstrasseamt Thorn (niem. nazwa Zarządu Dróg Wodnych Torunia).
W maju 1945 r. po remoncie „Nur” został zarekwirowany przez wojskowe władze radzieckie. Dopiero po interwencjach w Oddziale IV Transportu Wojennego Armii Czerwonej w Bydgoszczy uzyskano zwolnienie z rekwizycji, co nastąpiło w Modlinie w 1947 r.
Od 1952 r. pływał w Rejonie Dróg Wodnych w Toruniu. W 1956 r. silnik Gray Marine wymieniono na nowy produkcji radzieckiej typu 3D6. W 1960 r. holownik przeszedł kapitalny remont w Stoczni Rzecznej w Płocku.
Od 1963 r. własność Okręgowego Zarządu Wodnego w Bydgoszczy Oddział Toruń, a od 1973 r. – Przedsiębiorstwa Budownictwa Wodnego w Bydgoszczy – Baza Sprzętowo-Transportowa Nr 1 w Toruniu. W 1975 r. przeszedł remont i wymianę silnika. Został wycofany ze służby w 1989 r.
Po odkupieniu przez firmę Hydro-Kor z Bydgoszczy był eksploatowany przy wydobyciu żwiru. Od 2000 r. należy do Zakładu Eksploatacji Kruszywa Rzecznego „Nurt” we Wiągu, przeszedł tam kolejny remont i wymianę silnika. Nadal w eksploatacji.
Kwestionariusz danych zabytkowego statku do pobrania
Kwestionariusz z opisem zabytkowego statku do wypełnienia przez właściciela (opiekuna, administratora) jednostki do pobrania. Wypełniony kwestionariusz prosimy o przesłanie na adres j.adamczak@nmm.pl.