• Sala "Arsenał" w Spichlerzach na Ołowiance wyłączona ze zwiedzania do 12 maja 2024 ze względu na przygotowania do nowej wystawy czasowej
• Prom "Motława" ze względu na remont nabrzeża nie kursuje do odwołania
• Oddział Żuraw pozostaje zamknięty dla zwiedzających w związku z prowadzonymi pracami remontowymi - przeczytaj

Lekcje muzealne

Co pływa, co tonie?

W trakcie zajęć uczniowie, wykonując proste doświadczenia, zbadają właściwości wody oraz zachowanie różnych przedmiotów w niej zanurzonych. Lekcja przybliży dzieciom zasady rządzące fizyką – edukator wyjaśni, dlaczego ciężkie statki nie toną, a małe kamienie idą na dno. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.

miejsce:
czas trwania:
90 minut

Pocztówka z muzeum

Zajęcia plastyczne, skierowane przede wszystkim do dzieci, które do muzeum udają się pierwszy raz. Młodzi uczestnicy będą mieli możliwość zapoznania się z wybranymi wystawami, a zwieńczeniem zajęć będzie stworzenie własnej pocztówki w oparciu o wrażenia wyniesione z oglądanych wystaw.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Z marynarzem Motławkiem po statku

Razem z wesołym Motławkiem dowiemy się, jak wygląda życie marynarskiej braci, co robi załoga, gdy zrywa się sztorm i jakie umiejętności muszą posiadać ludzie morza. Podczas zajęć zdobędziemy różne marynarskie sprawności, nauczymy się odróżniać zwykłego marynarza od kapitana i poznamy… kuka. Lekcja połączona z zabawą na wystawie interaktywnej.

miejsce:
czas trwania:
90 minut

Co pływa w morzu?

Podczas zajęć poznamy charakterystykę Morza Bałtyckiego, dowiemy się, co kryją jego wody oraz jakie zwierzęta i rośliny możemy spotkać w morzu i na jego dnie. W trakcie lekcji zastanowimy się także, jakie zanieczyszczenia zagrażają faunie i florze Morza Bałtyckiego i jak możemy im zapobiegać. Lekcja połączona z zabawą na wystawie interaktywnej.

miejsce:
czas trwania:
90 minut

Legenda o Szymku flisaku i jego zaczarowanych skrzypkach

Zapraszamy do wysłuchania legendy o Szymku flisaku, który dzięki swym zaczarowanym skrzypkom uratował Gdańsk przed głodem. W czasie zajęć uczestnicy dowiedzą się kim byli flisacy i jak wyglądała podróż pszenicy z Krakowa nad Motławę, gdzie trafiała w ręce kupców i piekarzy.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Myszkowanie po zakamarkach statku

Kto lub co mieszka pod pokładem „Sołdka”? Zapraszamy Was na przygodę z przewodniczką myszką okrętową Rozalią, która przygotowała dla Was moc zagadek i niespodzianek o tym, co tam dziś w kambuzie kuk na obiad przygotuje? Kto odpoczywa w swej kajucie, a kto gra i hałasuje w mesie? Czy kapitan mieszka w lesie? Kto się zgadza lub zaprzeczy, kto odgadnie – co jest „na rzeczy”?

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Budujemy eko – port

Co to jest port i co się w nim znajduje? Kto pracuje w porcie? Jakie statki wpływają do portu? Dzieci budują wspólną, dużą makietę portu z drewnianych klocków. Uzupełniają port ekologicznymi, tekturowymi latarniami, kontenerami i budują falochron. Przekonamy się jak łatwo jest zbudować ”coś z niczego”. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.

miejsce:
czas trwania:
90 minut

Co pływa, co tonie?

W trakcie zajęć uczniowie, wykonując proste doświadczenia, zbadają właściwości wody oraz zachowanie różnych przedmiotów w niej zanurzonych. Lekcja przybliży dzieciom zasady rządzące fizyką – edukator wyjaśni, dlaczego ciężkie statki nie toną, a małe kamienie idą na dno. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.

miejsce:
czas trwania:
90 minut

Z wizytą u króla

Dzieci, zainspirowane obrazem przedstawiającym wizytę króla Kazimierza Jagiellończyka w Gdańsku, same będą tworzyć scenki ze średniowiecznego życia dworskiego. Uczestnicy zajęć będą mieli okazję przenieść się w wyobraźni w XV wiek, przebierając się w charakterystyczne stroje z dawnej epoki i wcielając w postacie królewskiego błazna, rycerzy i panien dworskich. Przygotujemy orszak na przybycie jego królewskiej mości!

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Jak cebulka wypłynęła z Gdańska?

Dawno temu pewien statek wypłynął w rejs. Niestety nie dopłynął do żadnego portu. Jak to się stało, że po wielu latach stał się cennym zabytkiem? Co znaleziono w dębowych beczkach? Czy cebula może być eksponatem muzealnym? Na koniec to, co dzieci lubią najbardziej: morskie kalambury i łamigłówki!

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Dlaczego woda jest mokra?

Czy można stworzyć substancję, która jednocześnie zachowuje się jak ciało stałe i ciecz? W naszym muzeum wszystko jest możliwe, a uczniowie mogą poczuć się jak prawdziwi naukowcy! Przeprowadzą eksperymenty, dzięki którym m.in. poznają zjawisko dyfuzji i adhezji i zaobserwują napięcie powierzchniowe. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.

miejsce:
czas trwania:
90 minut

Z marynarzem Motławkiem po statku

Razem z wesołym Motławkiem dowiemy się, jak wygląda życie marynarskiej braci, co robi załoga, gdy zrywa się sztorm i jakie umiejętności muszą posiadać ludzie morza. Podczas zajęć zdobędziemy różne marynarskie sprawności, nauczymy się odróżniać zwykłego marynarza od kapitana i poznamy… kuka. Lekcja połączona z zabawą na wystawie interaktywnej.

miejsce:
czas trwania:
90 minut

Co pływa w morzu?

Podczas zajęć poznamy charakterystykę Morza Bałtyckiego, dowiemy się, co kryją jego wody oraz jakie zwierzęta i rośliny możemy spotkać w morzu i na jego dnie. W trakcie lekcji zastanowimy się także, jakie zanieczyszczenia zagrażają faunie i florze Morza Bałtyckiego i jak możemy im zapobiegać. Lekcja połączona z zabawą na wystawie interaktywnej.

miejsce:
czas trwania:
90 minut

Muzyka na wodzie

NOWOŚĆ
Co wspólnego mają morze i muzyka? Nieustannie falują! Zapraszamy na lekcję, podczas której zanurzymy się w niesamowity świat dźwięków. Spróbujemy odkryć, czym jest dźwięk i czy da się go „zobaczyć”. Będziemy obserwować falowanie dźwięków i zastanowimy się, dlaczego raz są wyższe, a raz niższe. Dowiemy się, jak może brzmieć…woda, a nawet zbudujemy własny wodny instrument, za pomocą którego zagramy naszą muzykę na wodzie! Lekcja połączona ze zwiedzaniem sali interaktywnej.

miejsce:
czas trwania:
90 minut

Matematyczna podróż statkiem „Sołdek”

NOWOŚĆ
Zapraszamy na niecodzienne zwiedzanie statku-muzeum „Sołdek”. W trakcie zwiedzania rozwiążemy matematyczne zagadki, poznamy matematyczne zabawy i dowiemy się do czego potrzebna jest matematyka marynarzom.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Legenda o Szymku flisaku i jego zaczarowanych skrzypkach

Zapraszamy do wysłuchania legendy o Szymku flisaku, który dzięki swym zaczarowanym skrzypkom uratował Gdańsk przed głodem. W czasie zajęć uczestnicy dowiedzą się kim byli flisacy i jak wyglądała podróż pszenicy z Krakowa nad Motławę, gdzie trafiała w ręce kupców i piekarzy.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Jak przepłynąć z Polski do Afryki a nawet na Grenlandię?

Jak podróżuje lodowiec a jak podróżuje się łodzią? Jak ludzie i zwierzęta radzą sobie z upałem afrykańskiej pustyni, a jak – z mrozami Grenlandii? Na czym polega noc polarna? Dlaczego panda musi ciągle jeść? Wielka podróż z Aleksandrą i Danielem Mizielińskimi przez różne kontynenty. To mistrzowskie przekazanie wiedzy przystępnym i wciągającym komiksem: „Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych.” Zajęcia odbywają się na wystawie: „Łodzie ludów świata” i wystawie interaktywnej.

miejsce:
czas trwania:
90 minut

Myszkowanie po zakamarkach statku

Kto lub co mieszka pod pokładem „Sołdka”? Zapraszamy Was na przygodę z przewodniczką myszką okrętową Rozalią, która przygotowała dla Was moc zagadek i niespodzianek o tym, co tam dziś w kambuzie kuk na obiad przygotuje? Kto odpoczywa w swej kajucie, a kto gra i hałasuje w mesie? Czy kapitan mieszka w lesie? Kto się zgadza lub zaprzeczy, kto odgadnie – co jest „na rzeczy”?

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Budujemy eko – port

Co to jest port i co się w nim znajduje? Kto pracuje w porcie? Jakie statki wpływają do portu? Dzieci budują wspólną, dużą makietę portu z drewnianych klocków. Uzupełniają port ekologicznymi, tekturowymi latarniami, kontenerami i budują falochron. Przekonamy się jak łatwo jest zbudować ”coś z niczego”. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.

miejsce:
czas trwania:
90 minut

Gdzie ta keja, gdzie ten statek – gra terenowa

Zapraszamy na wyjątkową grę terenową, która odbywa się na nabrzeżu Wyspy Ołowianki i pokładzie statku-muzeum „Sołdek”. Uczestnicy gry, podzieleni na drużyny i wyposażeni w specjalne karty zadań, szukają – w duchu sportowej rywalizacji – odpowiedzi na pytania związane z budową statku i pracą na morzu, dowiadując się przy tym różnych ciekawostek związanych z historią naszego statku. Uwaga: zajęcia nie odbywają się na wystawie, tylko na pokładzie statku.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Jak działa port?

Uczniowie podczas zabawy poznają funkcjonowanie współczesnego portu morskiego i jego najważniejsze urządzenia przeładunkowe. Nauczą się także odróżniać masowiec od kontenerowca. W drugiej części zajęć dzieci będą miały okazję sprawdzić swoje umiejętności na wystawie interaktywnej i samodzielnie załadować żaglowiec.

miejsce:
czas trwania:
90 minut

Zabytki na dnie mórz

Lekcja odbywa się na wystawach, na których zgromadzono najciekawsze eksponaty z dziedziny archeologii podwodnej w Polsce. Razem z dziećmi zastanowimy się, na czym polega praca archeologa pod wodą, co można znaleźć we wrakach i jak wydobyć cenne przedmioty na powierzchnię. Uczestnicy zajęć będą mogli również sprawdzić, ile ważą buty nurka klasycznego, obejrzeć z bliska jego hełm i porównać strój klasyczny ze strojem płetwonurka.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Jak cebulka wypłynęła z Gdańska?

Dawno temu pewien statek wypłynął w rejs. Niestety nie dopłynął do żadnego portu. Jak to się stało, że po wielu latach stał się cennym zabytkiem? Co znaleziono w dębowych beczkach? Czy cebula może być eksponatem muzealnym? Na koniec to, co dzieci lubią najbardziej: morskie kalambury i łamigłówki!

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Morze jak z obrazka

Lekcja o tym, jak nie bać się kolorów – morze nie jest tylko zielone, niebo błękitne, a słońce… żółte. Podczas zabawy ze sztuką nauczymy się rozpoznawać plany na obrazie, barwy zimne i ciepłe, podstawowe i pochodne, a także… achromatyczne. Porównamy różne style w malarstwie marynistycznym, odgadniemy tytuł dzieła za pomocą wspólnych dyskusji i stworzymy lustrzane odbicie obrazu. Jako podsumowanie zajęć, wykonamy własny, kolorowy obrazek!

miejsce:
czas trwania:
60 minut

W kantorze kupca

Kim był średniowieczny kupiec i czym się zajmował? Co to jest handel? Podczas lekcji dowiemy się także jakie towary były kiedyś najcenniejsze, spróbujemy rozpoznać przyprawy po zapachu, a podczas gry zespołowej poznamy dawne rzemiosła i wymienimy się towarami.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Dlaczego woda jest mokra?

Czy można stworzyć substancję, która jednocześnie zachowuje się jak ciało stałe i ciecz? W naszym muzeum wszystko jest możliwe, a uczniowie mogą poczuć się jak prawdziwi naukowcy! Przeprowadzą eksperymenty, dzięki którym m.in. poznają zjawisko dyfuzji i adhezji i zaobserwują napięcie powierzchniowe. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.

miejsce:
czas trwania:
90 minut

Dlaczego morze jest słone?

Dlaczego w słonej wodzie nurkowanie jest trudniejsze? Czy można pić wodę morską? Skąd w morzu wzięła się sól? Zapraszamy na zajęcia, które wyjaśnią różne zagadki związane z morzem. Podczas warsztatów wykonamy szereg doświadczeń, które pozwolą nam lepiej poznać wodę i sól oraz oczywiście odpowiedzieć na pytanie, dlaczego morze jest słone. Lekcja połączona z zajęciami na wystawie interaktywnej.

miejsce:
czas trwania:
90 minut

Wszyscy do szalup!

W trakcie zajęć dzieci dowiedzą się, jak zachować się w sytuacjach kryzysowych na morzu. Edukator przedstawi najważniejsze sposoby wzywania pomocy oraz zasady postępowania podczas akcji ratunkowej na morzu. Uczniowie zapoznają się z różnymi środkami ratunkowymi, a na wystawie interaktywnej będą mieli okazję założyć kamizelkę ratunkową, zjechać rękawem ewakuacyjnym i wejść do tratwy pneumatycznej.

miejsce:
czas trwania:
90 minut

Gdy Kolumb wypłynął na Atlantyk

Lekcja o sławnych podróżnikach i o ich życiu pełnym niebezpieczeństw. Uczestnicy wezmą udział w niezwykłych odkryciach geograficznych ubiegłych wieków. Wybierzemy się w rejs w poszukiwaniu nowych kontynentów z „Santa Marią”, „Niñą” i „Pintą”. Co odkryli podróżnicy? W drugiej części zajęć dzieci będą mogły podróżować  słynnymi szlakami po wielkim globusie na wystawie interaktywnej.

miejsce:
czas trwania:
90 minut

Życie codzienne na dawnym żaglowcu

Uczestnicy lekcji przeniosą się w czasy, gdy na morzach i oceanach panowały wielkie, drewniane żaglowce. Dowiedzą się, jak wyglądał zwykły dzień pracy na pokładzie statku towarowego i okrętu wojennego, w co ubierali się żeglarze, co jedli na obiad, jak spędzali czas wolny i dlaczego byli surowo karani przez swych kapitanów. Lekcja odbywa się na wystawach, na których zgromadzono najciekawsze eksponaty wydobyte z wraków statków płynących do Gdańska.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Muzyka na wodzie

NOWOŚĆ
Co wspólnego mają morze i muzyka? Nieustannie falują! Zapraszamy na lekcję, podczas której zanurzymy się w niesamowity świat dźwięków. Spróbujemy odkryć, czym jest dźwięk i czy da się go „zobaczyć”. Będziemy obserwować falowanie dźwięków i zastanowimy się, dlaczego raz są wyższe, a raz niższe. Dowiemy się, jak może brzmieć…woda, a nawet zbudujemy własny wodny instrument, za pomocą którego zagramy naszą muzykę na wodzie! Lekcja połączona ze zwiedzaniem sali interaktywnej.

miejsce:
czas trwania:
90 minut

Odkrywamy Nowy Świat!

NOWOŚĆ
Popłyń razem z nami w rejs przez Morze Ciemności! Naszym kapitanem będzie Krzysztof Kolumb, który spróbuje odkryć nową drogę do Azji. Czym zakończy się nasza wyprawa? Jakie odkryjemy kraje? Co przywieziemy do Europy? O tym wszystkim opowiemy na lekcji poświęconej historycznej wyprawie Krzysztofa Kolumba z 1492 roku.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Cykl zajęć w NMM w promocyjnej cenie!

Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku przygotowało specjalną ofertę edukacyjną dla najbardziej wymagających odbiorców! Jeśli chcesz, aby Twoja klasa rozwinęła kompetencje przyszłości, czyli kompetencje STEAM, zapraszamy na cykl zajęć pt.: „Z dna morskiego na muzealną wystawę”. Cykl zawiera 5 zajęć projektowych lub warsztatowych, w których klasa weźmie udział w ciągu całego roku szkolnego. Terminy dostosujemy indywidualnie do danej grupy!

Miejsce: OKM w Gdańsku oraz CKWS w Tczewie
Bilety: 10 zł od osoby
Termin: ustalany indywidulanie do potrzeb danej grupy

miejsce:
czas trwania:
90-120 minut

Skąd się bierze prąd na statku

Czy zastanawialiście się kiedyś skąd się bierze prąd na statku, skoro na morzach i oceanach nie ma linii wysokiego napięcia? Zapraszamy na zajęcia, które wyjaśnią tę zagadkę. Przy okazji uczestnicy przyswoją trochę wiedzy z elektryczności. Czym właściwie jest prąd? Jak zbudować obwód elektryczny? I co ma wspólnego prąd z magnesem? Odpowiedzi na te i inne pytania uczestnicy poznają podczas warsztatów, a na wystawie interaktywnej poznają urządzenie do wytwarzania prądu i sami je uruchomią.

miejsce:
czas trwania:
90 minut

Żuraw – maszyna „prosta” a genialna

Mechanizm kół obrotowych Żurawia powstał w XV wieku. Czego możemy się dzisiaj nauczyć poznając wynalazki z tamtych lat? Zapraszamy na zajęcia, gdzie zgłębimy dawną myśl gdańskich inżynierów. Poprzez proste doświadczenia uczniowie poznają maszyny proste oraz zyskają praktyczną wiedzę o zasadach mechaniki i techniki. Sami zabawimy się w inżynierów i skonstruujemy proste mechanizmy. Dowiemy się również, które z dawnych myśli technicznych przetrwały do dzisiejszych czasów. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.

miejsce:
czas trwania:
90 minut

Gdzie ta keja, gdzie ten statek – gra terenowa

Zapraszamy na wyjątkową grę terenową, która odbywa się na nabrzeżu Wyspy Ołowianki i pokładzie statku-muzeum „Sołdek”. Uczestnicy gry, podzieleni na drużyny i wyposażeni w specjalne karty zadań, szukają – w duchu sportowej rywalizacji – odpowiedzi na pytania związane z budową statku i pracą na morzu, dowiadując się przy tym różnych ciekawostek związanych z historią naszego statku. Uwaga: zajęcia nie odbywają się na wystawie, tylko na pokładzie statku.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Tam, gdzie dowodzi kapitan

Lekcja muzealna, podczas której uczniowie rozwiążą zadania i poszerzą wiedzę z dziedziny żeglugi morskiej. Uczestnicy dowiedzą się m.in., czym zajmuje się na statku kapitan, za co odpowiada ochmistrz i gdzie pracują mechanicy. Edukator nauczy również, jak wypowiedzieć dowolne słowo za pomocą alfabetu fonetycznego oraz rozkodować tekst zapisany w alfabecie Morse’a. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.

miejsce:
czas trwania:
90 minut

Port gdański w średniowieczu

Kiedy powstał i jak wyglądał pierwszy gród portowy nad Motławą? Czym zajmowali się jego mieszkańcy? Uczestnicy zajęć dowiedzą się m.in., kiedy nadano Gdańskowi prawa miejskie i jak rozwijał się jego port w okresie krzyżackim. Zapoznają się także z charakterystyką ówczesnego handlu morskiego miasta i typami średniowiecznych statków bałtyckich. Przekazana wiedza zostanie utrwalona za pomocą kart zadań.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Polska spichlerzem Europy

Zapraszamy do zabytkowych spichlerzy na wyspie Ołowiance na lekcję poświęconą złotemu wiekowi handlu morskiego dawnego Gdańska. Uczestnicy zajęć poznają genezę rozkwitu portu gdańskiego w drugiej połowie XVI wieku, sposoby spławiania zboża Wisłą do Gdańska, typy statków rzecznych oraz miary i wagi używane w dawnym porcie nad Motławą. Przekazana uczniom wiedza zostanie utrwalona za pomocą kart zadań.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Bitwa pod Oliwą

Zapraszamy na lekcję historii z zakresu wojen polsko-szwedzkich w XVII wieku. Podczas zajęć, odbywających się na wystawach, na których zgromadzono cenne eksponaty z czasów bitwy morskiej pod Oliwą, uczniowie poznają dokładny przebieg bitwy stoczonej na Zatoce Gdańskiej w 1627 roku. Będą mogli załadować działo, poznają broń abordażową, odzież i inne przedmioty codziennego użytku wydobyte z wraka okrętu szwedzkiego.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Powrót do przeszłości – gra muzealna

Zapraszamy na grę muzealną odbywającą się na wystawach w zabytkowych spichlerzach na wyspie Ołowiance. Uczestnicy – jak prawdziwi detektywi – będą poszukiwali odpowiedzi na pytania znajdujące się w specjalnych kartach zadań, poznając w ten sposób wydarzenia oraz ciekawostki związane z morską historią Polski. Rozwiązanie gry będzie również zagadkowe! Czy detektywi sobie poradzą i nie zabłądzą w czasie i przestrzeni? A może zostaną u nas już na zawsze jako… muzealne eksponaty?

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Poszukiwania w gruncie rzeczy…

Czym zajmuje się archeolog? Czy jego praca skupia się głównie na poszukiwaniu skarbów? Co się dzieje ze znaleziskami, gdy zostaną już wydobyte? Zapraszamy na zajęcia warsztatowe, podczas których uczniowie będą wykonywać różne prace archeologów i poznają wiele ciekawych zabytków znalezionych na dnie morza oraz na suchym lądzie.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

W świecie piratów

Uczestnicy zajęć dowiedzą się, jak wyglądało życie piratów, jakich podstępów używali, aby zdobyć wymarzony łup oraz po co im była opaska zakrywająca oko. Poznają odpowiedź na pytanie: czy pirat i korsarz to ta sama osoba? Podczas zwiedzania wystaw, uczniowie usłyszą też opowieść o wyczynie najsłynniejszego gdańskiego kapra.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Wszyscy do szalup!

W trakcie zajęć dzieci dowiedzą się, jak zachować się w sytuacjach kryzysowych na morzu. Edukator przedstawi najważniejsze sposoby wzywania pomocy oraz zasady postępowania podczas akcji ratunkowej na morzu. Uczniowie zapoznają się z różnymi środkami ratunkowymi, a na wystawie interaktywnej będą mieli okazję założyć kamizelkę ratunkową, zjechać rękawem ewakuacyjnym i wejść do tratwy pneumatycznej.

miejsce:
czas trwania:
90 minut

Życie codzienne na dawnym żaglowcu

Uczestnicy lekcji przeniosą się w czasy, gdy na morzach i oceanach panowały wielkie, drewniane żaglowce. Dowiedzą się, jak wyglądał zwykły dzień pracy na pokładzie statku towarowego i okrętu wojennego, w co ubierali się żeglarze, co jedli na obiad, jak spędzali czas wolny i dlaczego byli surowo karani przez swych kapitanów. Lekcja odbywa się na wystawach, na których zgromadzono najciekawsze eksponaty wydobyte z wraków statków płynących do Gdańska.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Szklana pogoda

Zjawiska fizyczne związane z pogodą fascynowały ludzi już w starożytności. Dotyczyło to szczególnie ludzi morza, którzy często byli bezradni wobec potężnych sił przyrody. Zapraszamy na warsztaty o pogodzie, podczas których uczestnicy zobaczą chmurę w butelce, stworzą tęczę w probówce i sprawdzą, jak dokładny może być „wodny” termometr. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.

miejsce:
czas trwania:
90 minut

Ładownie pełne tajemnic – gra muzealna

Uczestnicy otrzymają specjalne karty, z którymi będą zwiedzali pierwszy statek pełnomorski zbudowany w Polsce po II wojnie światowej. Odwiedzając okrętowe zakamarki i wykonując różne zadania, dowiedzą się m.in., co to jest kambuz, gdzie mieszkał kapitan, ile nitów znajduje się w kadłubie statku i do czego służył telegraf maszynowy.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Muzyka na wodzie

NOWOŚĆ
Co wspólnego mają morze i muzyka? Nieustannie falują! Zapraszamy na lekcję, podczas której zanurzymy się w niesamowity świat dźwięków. Spróbujemy odkryć, czym jest dźwięk i czy da się go „zobaczyć”. Będziemy obserwować falowanie dźwięków i zastanowimy się, dlaczego raz są wyższe, a raz niższe. Dowiemy się, jak może brzmieć…woda, a nawet zbudujemy własny wodny instrument, za pomocą którego zagramy naszą muzykę na wodzie! Lekcja połączona ze zwiedzaniem sali interaktywnej.

miejsce:
czas trwania:
90 minut

Odkrywamy Nowy Świat!

NOWOŚĆ
Popłyń razem z nami w rejs przez Morze Ciemności! Naszym kapitanem będzie Krzysztof Kolumb, który spróbuje odkryć nową drogę do Azji. Czym zakończy się nasza wyprawa? Jakie odkryjemy kraje? Co przywieziemy do Europy? O tym wszystkim opowiemy na lekcji poświęconej historycznej wyprawie Krzysztofa Kolumba z 1492 roku.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Skąd się bierze prąd na statku

Czy zastanawialiście się kiedyś skąd się bierze prąd na statku, skoro na morzach i oceanach nie ma linii wysokiego napięcia? Zapraszamy na zajęcia, które wyjaśnią tę zagadkę. Przy okazji uczestnicy przyswoją trochę wiedzy z elektryczności. Czym właściwie jest prąd? Jak zbudować obwód elektryczny? I co ma wspólnego prąd z magnesem? Odpowiedzi na te i inne pytania uczestnicy poznają podczas warsztatów, a na wystawie interaktywnej poznają urządzenie do wytwarzania prądu i sami je uruchomią.

miejsce:
czas trwania:
90 minut

Żuraw – maszyna „prosta” a genialna

Mechanizm kół obrotowych Żurawia powstał w XV wieku. Czego możemy się dzisiaj nauczyć poznając wynalazki z tamtych lat? Zapraszamy na zajęcia, gdzie zgłębimy dawną myśl gdańskich inżynierów. Poprzez proste doświadczenia uczniowie poznają maszyny proste oraz zyskają praktyczną wiedzę o zasadach mechaniki i techniki. Sami zabawimy się w inżynierów i skonstruujemy proste mechanizmy. Dowiemy się również, które z dawnych myśli technicznych przetrwały do dzisiejszych czasów. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.

miejsce:
czas trwania:
90 minut

Tam, gdzie dowodzi kapitan

Lekcja muzealna, podczas której uczniowie rozwiążą zadania i poszerzą wiedzę z dziedziny żeglugi morskiej. Uczestnicy dowiedzą się m.in., czym zajmuje się na statku kapitan, za co odpowiada ochmistrz i gdzie pracują mechanicy. Edukator nauczy również, jak wypowiedzieć dowolne słowo za pomocą alfabetu fonetycznego oraz rozkodować tekst zapisany w alfabecie Morse’a. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.

miejsce:
czas trwania:
90 minut

Port gdański w średniowieczu

Kiedy powstał i jak wyglądał pierwszy gród portowy nad Motławą? Czym zajmowali się jego mieszkańcy? Uczestnicy zajęć dowiedzą się m.in., kiedy nadano Gdańskowi prawa miejskie i jak rozwijał się jego port w okresie krzyżackim. Zapoznają się także z charakterystyką ówczesnego handlu morskiego miasta i typami średniowiecznych statków bałtyckich. Przekazana wiedza zostanie utrwalona za pomocą kart zadań.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Polska spichlerzem Europy

Zapraszamy do zabytkowych spichlerzy na wyspie Ołowiance na lekcję poświęconą złotemu wiekowi handlu morskiego dawnego Gdańska. Uczestnicy zajęć poznają genezę rozkwitu portu gdańskiego w drugiej połowie XVI wieku, sposoby spławiania zboża Wisłą do Gdańska, typy statków rzecznych oraz miary i wagi używane w dawnym porcie nad Motławą. Przekazana uczniom wiedza zostanie utrwalona za pomocą kart zadań.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Bitwa pod Oliwą

Zapraszamy na lekcję historii z zakresu wojen polsko-szwedzkich w XVII wieku. Podczas zajęć, odbywających się na wystawach, na których zgromadzono cenne eksponaty z czasów bitwy morskiej pod Oliwą, uczniowie poznają dokładny przebieg bitwy stoczonej na Zatoce Gdańskiej w 1627 roku. Będą mogli załadować działo, poznają broń abordażową, odzież i inne przedmioty codziennego użytku wydobyte z wraka okrętu szwedzkiego.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Powrót do przeszłości – gra muzealna

Zapraszamy na grę muzealną odbywającą się na wystawach w zabytkowych spichlerzach na wyspie Ołowiance. Uczestnicy – jak prawdziwi detektywi – będą poszukiwali odpowiedzi na pytania znajdujące się w specjalnych kartach zadań, poznając w ten sposób wydarzenia oraz ciekawostki związane z morską historią Polski. Rozwiązanie gry będzie również zagadkowe! Czy detektywi sobie poradzą i nie zabłądzą w czasie i przestrzeni? A może zostaną u nas już na zawsze jako… muzealne eksponaty?

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Polski Titanic, Marszałkiem zwany

Zapraszamy na fascynującą opowieść o najpiękniejszym statku II Rzeczypospolitej – transatlantyku MS PIŁSUDSKI, który swą piękną sylwetką i wystrojem wnętrz rozsławiał imię Polski na całym świecie. W czasie lekcji uczniowie poznają nie tylko ciekawą historię statku i jego dramatyczne wojenne losy, ale także tło historyczne związane z odzyskaniem dostępu do morza w 1920 r., rozwojem portu w Gdyni i polskiej floty handlowej w czasach II RP.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Poszukiwania w gruncie rzeczy…

Czym zajmuje się archeolog? Czy jego praca skupia się głównie na poszukiwaniu skarbów? Co się dzieje ze znaleziskami, gdy zostaną już wydobyte? Zapraszamy na zajęcia warsztatowe, podczas których uczniowie będą wykonywać różne prace archeologów i poznają wiele ciekawych zabytków znalezionych na dnie morza oraz na suchym lądzie.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Szkoła nawigatorów

Co to jest nawigacja i jak wyglądały dawne instrumenty nawigacyjne? Jak wyznaczyć kurs statku na morzu? Jak wygląda mapa morska i czym się różni od lądowej? O czym informują symbole kartograficzne występujące na mapie morskiej? W naszej szkole nawigatorów nauczymy się też obliczania odległości na mapie za pomocą kroczka nawigacyjnego i określania pozycji statku wg współrzędnych geograficznych. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.

miejsce:
czas trwania:
90 minut

W świecie piratów

Uczestnicy zajęć dowiedzą się, jak wyglądało życie piratów, jakich podstępów używali, aby zdobyć wymarzony łup oraz po co im była opaska zakrywająca oko. Poznają odpowiedź na pytanie: czy pirat i korsarz to ta sama osoba? Podczas zwiedzania wystaw, uczniowie usłyszą też opowieść o wyczynie najsłynniejszego gdańskiego kapra.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Życie codzienne na dawnym żaglowcu

Uczestnicy lekcji przeniosą się w czasy, gdy na morzach i oceanach panowały wielkie, drewniane żaglowce. Dowiedzą się, jak wyglądał zwykły dzień pracy na pokładzie statku towarowego i okrętu wojennego, w co ubierali się żeglarze, co jedli na obiad, jak spędzali czas wolny i dlaczego byli surowo karani przez swych kapitanów. Lekcja odbywa się na wystawach, na których zgromadzono najciekawsze eksponaty wydobyte z wraków statków płynących do Gdańska.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Szklana pogoda

Zjawiska fizyczne związane z pogodą fascynowały ludzi już w starożytności. Dotyczyło to szczególnie ludzi morza, którzy często byli bezradni wobec potężnych sił przyrody. Zapraszamy na warsztaty o pogodzie, podczas których uczestnicy zobaczą chmurę w butelce, stworzą tęczę w probówce i sprawdzą, jak dokładny może być „wodny” termometr. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.

miejsce:
czas trwania:
90 minut

Ładownie pełne tajemnic – gra muzealna

Uczestnicy otrzymają specjalne karty, z którymi będą zwiedzali pierwszy statek pełnomorski zbudowany w Polsce po II wojnie światowej. Odwiedzając okrętowe zakamarki i wykonując różne zadania, dowiedzą się m.in., co to jest kambuz, gdzie mieszkał kapitan, ile nitów znajduje się w kadłubie statku i do czego służył telegraf maszynowy.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Oko w oko z archeologiem

NOWOŚĆ
Jakie znaleziska są najcenniejsze? Jak wygląda dokumentacja i zabezpieczenie odkryć archeologicznych? Czy archeolog musi ładnie… rysować? To zaledwie kilka problemów, które poruszymy w trakcie zwiedzania wystaw muzealnych. Zapraszamy na spotkanie z archeologiem i poznanie jego warsztatu pracy – wszelkie pytania mile widziane!

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Port gdański w średniowieczu

Kiedy powstał i jak wyglądał pierwszy gród portowy nad Motławą? Czym zajmowali się jego mieszkańcy? Uczestnicy zajęć dowiedzą się m.in., kiedy nadano Gdańskowi prawa miejskie i jak rozwijał się jego port w okresie krzyżackim. Zapoznają się także z charakterystyką ówczesnego handlu morskiego miasta i typami średniowiecznych statków bałtyckich. Przekazana wiedza zostanie utrwalona za pomocą kart zadań.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Polska spichlerzem Europy

Zapraszamy do zabytkowych spichlerzy na wyspie Ołowiance na lekcję poświęconą złotemu wiekowi handlu morskiego dawnego Gdańska. Uczestnicy zajęć poznają genezę rozkwitu portu gdańskiego w drugiej połowie XVI wieku, sposoby spławiania zboża Wisłą do Gdańska, typy statków rzecznych oraz miary i wagi używane w dawnym porcie nad Motławą. Przekazana uczniom wiedza zostanie utrwalona za pomocą kart zadań.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Bitwa pod Oliwą

Zapraszamy na lekcję historii z zakresu wojen polsko-szwedzkich w XVII wieku. Podczas zajęć, odbywających się na wystawach, na których zgromadzono cenne eksponaty z czasów bitwy morskiej pod Oliwą, uczniowie poznają dokładny przebieg bitwy stoczonej na Zatoce Gdańskiej w 1627 roku. Będą mogli załadować działo, poznają broń abordażową, odzież i inne przedmioty codziennego użytku wydobyte z wraka okrętu szwedzkiego.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Powrót do przeszłości – gra muzealna

Zapraszamy na grę muzealną odbywającą się na wystawach w zabytkowych spichlerzach na wyspie Ołowiance. Uczestnicy – jak prawdziwi detektywi – będą poszukiwali odpowiedzi na pytania znajdujące się w specjalnych kartach zadań, poznając w ten sposób wydarzenia oraz ciekawostki związane z morską historią Polski. Rozwiązanie gry będzie również zagadkowe! Czy detektywi sobie poradzą i nie zabłądzą w czasie i przestrzeni? A może zostaną u nas już na zawsze jako… muzealne eksponaty?

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Polski Titanic, Marszałkiem zwany

Zapraszamy na fascynującą opowieść o najpiękniejszym statku II Rzeczypospolitej – transatlantyku MS PIŁSUDSKI, który swą piękną sylwetką i wystrojem wnętrz rozsławiał imię Polski na całym świecie. W czasie lekcji uczniowie poznają nie tylko ciekawą historię statku i jego dramatyczne wojenne losy, ale także tło historyczne związane z odzyskaniem dostępu do morza w 1920 r., rozwojem portu w Gdyni i polskiej floty handlowej w czasach II RP.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Szkoła nawigatorów

Co to jest nawigacja i jak wyglądały dawne instrumenty nawigacyjne? Jak wyznaczyć kurs statku na morzu? Jak wygląda mapa morska i czym się różni od lądowej? O czym informują symbole kartograficzne występujące na mapie morskiej? W naszej szkole nawigatorów nauczymy się też obliczania odległości na mapie za pomocą kroczka nawigacyjnego i określania pozycji statku wg współrzędnych geograficznych. Druga część zajęć odbywa się na wystawie interaktywnej.

miejsce:
czas trwania:
90 minut

Na wodzie i pod wodą

NOWOŚĆ
Uczestnicy zajęć poznają łodzie i pojazdy pływające z różnych stron świata. Na przykładzie kabiny podwodnej „Meduza II” dowiedzą się jak wygląda praca pod wodą. Przekonają się, że nie tylko z drewna można wykonać tratwy i łodzie. Na zakończenie zajęć wykonamy pracę plastyczną (kolaż) związaną z omawianym tematem.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Bądź bezpieczny nad wodą

termin: KWIECIEŃ, MAJ, CZERWIEC 2024

Czy zimna woda zawsze szkodzi zdrowiu? Dlaczego na kąpielisku powiewają flagi i co oznaczają ich kolory? Kim jest ratownik i jakich sprzętów używa? Jakie niebezpieczeństwa czyhają na dzieci w wodzie? Uczestnicy zajęć dowiedzą się, do czego służą: koło ratunkowe, kamizelki ratunkowe i kombinezon ratunkowy. Przekonają się również, dlaczego tak ważna jest dobra współpraca zespołu podczas akcji ratunkowej.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Legendarne nadwiślańskie pierniczki – mikołajkowe warsztaty

termin: GRUDZIEŃ 2023

Grudzień to miesiąc, w którym wszyscy z niecierpliwością czekamy na Święta Bożego Narodzenia. Z czym się kojarzy ten wyjątkowy czas? Między innymi z prezentami, rodzinną atmosferą i… pierniczkami! Zapraszamy na wyjątkowe warsztaty w świątecznej atmosferze, podczas których dowiemy się, jakie przyprawy dodajemy do pierników oraz poznamy legendę o toruńskich piernikach w postaci teatrzyku kamishibai. Niespodzianka: dzieci będą miały okazję własnoręcznie zrobić pierniczki!

UWAGA: ZAJĘCIA DLA DZIECI OD 5 ROKU ŻYCIA

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Wiatr w żagle!

Skąd się bierze wiatr i do czego służą marynarzom żagle? W trakcie zajęć dzieci dowiedzą się co to jest sztorm i flauta. Sprawdzą z jakiego płótna są szyte żagle i jak wygląda splot liny okrętowej oraz z jakich niezwykłych materiałów można je wykonać. Na przykładzie modelu pierwszego polskiego żaglowca szkolnego „Lwów” poznają załogę statku oraz wykonają własny statek z papieru.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Wisła w legendach

Skąd pochodzi nazwa Wisły – najdłuższej rzeki w Polsce? Dokąd Wisła płynie? Jakie miasta po drodze odwiedza? Zapraszamy do teatrzyku kamishibai i wysłuchania legend o Wiśle i nadwiślańskich miastach.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Bądź bezpieczny nad wodą

termin: KWIECIEŃ, MAJ, CZERWIEC 2024

Czy zimna woda zawsze szkodzi zdrowiu? Dlaczego na kąpielisku powiewają flagi i co oznaczają ich kolory? Kim jest ratownik i jakich sprzętów używa? Jakie niebezpieczeństwa czyhają na dzieci w wodzie? Uczestnicy zajęć dowiedzą się, do czego służą: koło ratunkowe, kamizelki ratunkowe i kombinezon ratunkowy. Przekonają się również, dlaczego tak ważna jest dobra współpraca zespołu podczas akcji ratunkowej.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Legendarne nadwiślańskie pierniczki – mikołajkowe warsztaty

termin: GRUDZIEŃ 2023

Grudzień to miesiąc, w którym wszyscy z niecierpliwością czekamy na Święta Bożego Narodzenia. Z czym się kojarzy ten wyjątkowy czas? Między innymi z prezentami, rodzinną atmosferą i… pierniczkami! Zapraszamy na wyjątkowe warsztaty w świątecznej atmosferze, podczas których dowiemy się, jakie przyprawy dodajemy do pierników oraz poznamy legendę o toruńskich piernikach w postaci teatrzyku kamishibai. Niespodzianka: dzieci będą miały okazję własnoręcznie zrobić pierniczki!

UWAGA: ZAJĘCIA DLA DZIECI OD 5 ROKU ŻYCIA

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Wisła w legendach

Skąd pochodzi nazwa Wisły – najdłuższej rzeki w Polsce? Dokąd Wisła płynie? Jakie miasta po drodze odwiedza? Zapraszamy do teatrzyku kamishibai i wysłuchania legend o Wiśle i nadwiślańskich miastach.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Wyprawa po muzealne tajemnice

Dowiedz się, skąd się biorą zabytki archeologiczne w muzeum i jaką muszą przebyć drogę, aby tam się znaleźć? Czy muzeum to tylko wystawy? Kto pracuje w muzeum? Uczestnicy zajęć będą mogli przekonać się jak wygląda drewno i metal po wydobyciu z wraka oraz porównać zabytki przed i po konserwacji. Obejrzą filmy z archeologami podwodnymi przy pracy i zapoznają się ze sprzętem służącym do nurkowania.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Po wodzie pływa – jak się nazywa?

NOWOŚĆ
Czy słów „okręt” i „statek” można używać zamiennie? Do czego wykorzystywane są: holownik, lodołamacz i pogłębiarka? Zapraszamy na tematyczne zwiedzanie Muzeum Wisły, podczas którego opowiemy o różnych typach statków wiślanych i ich przeznaczeniu. Na zakończenie każdy z uczestników zbuduje łódkę z papieru!

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Bądź bezpieczny nad wodą

termin: KWIECIEŃ, MAJ, CZERWIEC 2024

Czy zimna woda zawsze szkodzi zdrowiu? Dlaczego na kąpielisku powiewają flagi i co oznaczają ich kolory? Kim jest ratownik i jakich sprzętów używa? Jakie niebezpieczeństwa czyhają na dzieci w wodzie? Uczestnicy zajęć dowiedzą się, do czego służą: koło ratunkowe, kamizelki ratunkowe i kombinezon ratunkowy. Przekonają się również, dlaczego tak ważna jest dobra współpraca zespołu podczas akcji ratunkowej.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Legendarne nadwiślańskie pierniczki – mikołajkowe warsztaty

termin: GRUDZIEŃ 2023

Grudzień to miesiąc, w którym wszyscy z niecierpliwością czekamy na Święta Bożego Narodzenia. Z czym się kojarzy ten wyjątkowy czas? Między innymi z prezentami, rodzinną atmosferą i… pierniczkami! Zapraszamy na wyjątkowe warsztaty w świątecznej atmosferze, podczas których dowiemy się, jakie przyprawy dodajemy do pierników oraz poznamy legendę o toruńskich piernikach w postaci teatrzyku kamishibai. Niespodzianka: dzieci będą miały okazję własnoręcznie zrobić pierniczki!

UWAGA: ZAJĘCIA DLA DZIECI OD 5 ROKU ŻYCIA

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Wodne eksperymenty

Co się stanie, gdy zmieszamy wodę z olejem? Czy papier w wodzie może być … suchy? Przelewając, topiąc i mieszając zbadamy niezwykłe właściwości wody. Dowiemy się także, jak nazywają się przedmioty, których używają różni naukowcy.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Królowa polskich rzek

Zajęcia o najdłuższej polskiej rzece odbywają się na wystawie pt. „Wisła w dziejach Polski”. W trakcie zajęć uczniowie dowiedzą się, gdzie Wisła ma swoje źródła i gdzie uchodzi do morza, jakie są jej dopływy oraz przez jakie miasta przepływa. Zapoznają się z rolą Wisły w dawnych wiekach i dowiedzą, jak przed wiekami wyglądał spław towarów Wisłą do Gdańska.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Wilkiem morskim być

Co wspólnego z morzem mają wilki i szczury, a bandera… z jaskółką? Czy „bicie szklanek” dotyczy tylko szkła, a ósemka wiąże się tylko z matematyką? Na kanwie dziejów pierwszej w Polsce Szkoły Morskiej w Tczewie zapraszamy na zajęcia, które przybliżą historię polskiego szkolnictwa morskiego, morskie słownictwo oraz budowę i typy statków morskich. Dzieci nauczą się wiązać węzły żeglarskie, dowiedzą się jaką rolę na statku pełni dzwon okrętowy oraz samodzielnie spróbują „wybić szklanki”. Śpiewając wesołą szantę, poznamy budowę statku, a róża wiatrów pomoże znaleźć drogę do domu.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Wraki w królestwie Neptuna

Co gryzie zatopiony statek? Kto lubi mieszkać na wraku? Uczestnicy zajęć poznają specyfikę środowiska morskiego oraz dowiedzą się jak fauna i flora morska wpływają na stan zatopionych statków. Zbadają, jakim zniszczeniom ulega drewno i metal po wydobyciu, a przy pomocy mikroskopów sprawdzą to, czego nie widać gołym okiem.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Metoda naukowa w życiu codziennym i… muzeum

Czy metoda naukowa poznawana na lekcjach fizyki, czy chemii może przydać się nam również na co dzień? Czy mogą z niej skorzystać… humaniści? Czym różnią się obserwacje od wniosków? Podczas zajęć opowiemy, jak ustrzec się najczęstszych błędów popełnianych w trakcie przeprowadzania doświadczenia oraz, na co warto zwracać uwagę. Na koniec, na przykładzie pracy konserwatora zabytków, prześledzimy wszystkie etapy metody naukowej na podstawie pracy konserwatora.
Podstawa programowa: rozróżnia pojęcia: obserwacja, pomiar, doświadczenie; przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; opisuje przebieg doświadczenia lub pokazu; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Wisła w dziejach Polski

Zapraszamy do Muzeum Wisły w Tczewie na lekcję o królowej polskich rzek. W trakcie zajęć edukator pokaże uczniom wystawę ukazującą rolę Wisły w gospodarce dawnej Polski. Uczniowie poznają typy statków wiślanych, ich załogi, rodzaje towarów spławianych rzeką oraz specjalne miary i wagi służące do ich mierzenia. W czasie zajęć dzieci rozwiążą karty zadań utrwalające wiedzę przekazywaną im przez edukatora.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Akademia wilków morskich

Uczestnicy zajęć dowiedzą się, gdzie istniała pierwsza polska szkoła morska i poznają sylwetki kapitanów statków szkolnych. Zapoznają się z elementami ceremoniału morskiego (np. „wybijanie szklanek”) i budową statku, na przykładzie modelu pierwszego polskiego żaglowca szkolnego „Lwów”. Uczniowie znajdą także odpowiedź na pytanie, jaka róża była niezbędna dla żeglarzy oraz, czy wilk morski to zwierzę? Rozwiążą rebusy, które pomogą w utrwaleniu wiedzy o kierunkach geograficznych. Na zakończenie wspólnie zaśpiewamy szantę.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Archeolog pod wodą

Uczestnicy obejrzą skafandry i sprzęt nurkowy. Poznają działanie dzwonu nurkowego i wykonają doświadczenia wykorzystujące prawa fizyki działające podczas nurkowania. Na koniec wcielą się w archeologów i spróbują wykonać dokumentację podwodnego stanowiska archeologicznego.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Co widać pod mikroskopem?

Co wspólnego ma astronauta, liofilizator i konserwacja zabytków? Czy prześwietlanie zabytku promieniami rentgenowskimi pomaga go ocalić? Na te i inne pytania odpowiemy w trakcie zajęć prezentujących pracę konserwatora zabytków. Uczestnicy zajęć porównają zabytki poddane różnym metodom konserwacji i zobaczą, jak wyglądają obiekty, które nie zostały poddane konserwacji. Poznają budowę mikroskopu, wykonają własny preparat i zobaczą to, czego nie widać gołym okiem.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Mayday, mayday, mayday!

Uczestnicy zajęć zapoznają się ze specjalistycznym sprzętem ratunkowym – obejrzą wnętrze tratwy ratunkowej i jej wyposażenie, przymierzą specjalny kombinezon i kamizelki. Poznają również różne sposoby wzywania pomocy, a także nietypowe zastosowanie przedmiotów w sytuacji kryzysowej. Na zakończenie wezmą udział w grze, wcielając się w rozbitków uciekających z płonącego statku. Mając jedynie 15 minut, będą musieli wspólnie zdecydować co będzie im niezbędne do przeżycia!

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Przygody szypra Macieja

Szyper to bardzo ważna osoba, najważniejsza na wiślanej szkucie. Dba o załadunek towarów na statek, bezpieczny rejs i dokonuje transakcji handlowych. Na zajęciach uczniowie dowiedzą się, jak wyglądało codzienne życie i praca wiślanych flisaków, jakie przeszkody musieli pokonać w czasie rejsu, co jedli, jak odpoczywali. Uczestnicy zajęć wyruszą w wirtualny rejs wiślanym statkiem, nauczą się wiązać węzły żeglarskie, wezmą udział w zabawie utrwalającej zdobytą wiedzę.
Zajęcia odbywają się w Muzeum Wisły i Centrum Konserwacji Wraków Statków.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Escape Muzeoom. Co spotkało naszą Wisłę?

NOWOŚĆ
Zapraszamy do niezwykłej przygody, która zabierze Cię w podróż od czasów potopu szwedzkiego aż do teraźniejszości. Przygotuj się na wyzwanie, które wymagać będzie nie tylko Twojej spostrzegawczości, ale także logicznego myślenia i rozwiązywania zagadek. Wcielisz się w rolę detektywa historycznego odkrywającego tajemnice, które spotkały… Wisłę na przestrzeni wieków. Podejmij wyzwanie i – poprzez interaktywną zabawę – samodzielnie odkrywaj tajemnice historii Polski!

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Fizyka współczesna a konserwacja zabytków

Jak zbudowany jest atom? Czym zajmuje się fizyka jądrowa, a czym kwantowa? Czy któraś z nich pomaga muzealnym konserwatorom? Na zajęciach dowiemy się, skąd wiadomo, ile lat mają zabytki i, jaki ma to związek z promieniowaniem… kosmicznym.
Podstawa programowa: opisuje rozpad izotopu promieniotwórczego, posługując się pojęciem czasu połowicznego rozpadu; rysuje wykres zależności liczby jąder, które uległy rozpadowi od czasu; wyjaśnia zasadę datowania substancji na podstawie składu izotopowego, np. datowanie węglem 14C.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Warsztat muzealnego konserwatora

Co wspólnego ma astronauta, liofilizator i konserwacja zabytków? Czy prześwietlanie zabytku promieniami rentgenowskimi pomaga go ocalić? Na te i inne pytania odpowiemy w trakcie zajęć prezentujących pracę konserwatora zabytków. Uczestnicy porównają zabytki poddane różnym metodom konserwacji i zobaczą, jak wyglądają obiekty, które nie zostały poddane konserwacji. Poznają budowę mikroskopu, wykonają własny preparat i zobaczą to, czego nie widać gołym okiem.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Metoda naukowa w życiu codziennym i… muzeum

Czy metoda naukowa poznawana na lekcjach fizyki, czy chemii może przydać się nam również na co dzień? Czy mogą z niej skorzystać… humaniści? Czym różnią się obserwacje od wniosków? Podczas zajęć opowiemy, jak ustrzec się najczęstszych błędów popełnianych w trakcie przeprowadzania doświadczenia oraz, na co warto zwracać uwagę. Na koniec, na przykładzie pracy konserwatora zabytków, prześledzimy wszystkie etapy metody naukowej na podstawie pracy konserwatora.
Podstawa programowa: rozróżnia pojęcia: obserwacja, pomiar, doświadczenie; przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; opisuje przebieg doświadczenia lub pokazu; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Wisłą do Gdańska

Zapraszamy do Muzeum Wisły w Tczewie na lekcję odbywającą się na wystawie  pt. „Wisła w dziejach Polski”. Uczestnicy zajęć dowiedzą się, w jaki sposób Wisłę wykorzystywano i zagospodarowywano na przestrzeni wieków, jaką rolę pełniła ona w dziejach naszego kraju. Uczniowie poznają typy i załogi statków wiślanych, rodzaje towarów spławianych rzeką oraz specjalne miary i wagi służące do ich mierzenia. W utrwaleniu zdobytej wiedzy pomogą przygotowane przez nas specjalne karty zadań.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Mayday, mayday, mayday!

Uczestnicy zajęć zapoznają się ze specjalistycznym sprzętem ratunkowym – obejrzą wnętrze tratwy ratunkowej i jej wyposażenie, przymierzą specjalny kombinezon i kamizelki. Poznają również różne sposoby wzywania pomocy, a także nietypowe zastosowanie przedmiotów w sytuacji kryzysowej. Na zakończenie wezmą udział w grze, wcielając się w rozbitków uciekających z płonącego statku. Mając jedynie 15 minut, będą musieli wspólnie zdecydować co będzie im niezbędne do przeżycia!

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Wraki – wirtualnie i realnie – gra muzealna

Zapraszamy na zajęcia, w których uczniowie wezmą udział w wyjątkowej grze muzealnej! Mobilna aplikacja – „rozszerzona rzeczywistość” – pozwoli im na samodzielne poznawanie zabytków zgromadzonych w Magazynie Studyjnym Centrum Konserwacji Wraków Statków. Korzystając z tabletów, odkryją historię zabytkowych jachtów, łodzi i wraków.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Escape Muzeoom. Co spotkało naszą Wisłę?

NOWOŚĆ
Zapraszamy do niezwykłej przygody, która zabierze Cię w podróż od czasów potopu szwedzkiego aż do teraźniejszości. Przygotuj się na wyzwanie, które wymagać będzie nie tylko Twojej spostrzegawczości, ale także logicznego myślenia i rozwiązywania zagadek. Wcielisz się w rolę detektywa historycznego odkrywającego tajemnice, które spotkały… Wisłę na przestrzeni wieków. Podejmij wyzwanie i – poprzez interaktywną zabawę – samodzielnie odkrywaj tajemnice historii Polski!

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Fizyka współczesna a konserwacja zabytków

Jak zbudowany jest atom? Czym zajmuje się fizyka jądrowa, a czym kwantowa? Czy któraś z nich pomaga muzealnym konserwatorom? Na zajęciach dowiemy się, skąd wiadomo, ile lat mają zabytki i, jaki ma to związek z promieniowaniem… kosmicznym.
Podstawa programowa: opisuje rozpad izotopu promieniotwórczego, posługując się pojęciem czasu połowicznego rozpadu; rysuje wykres zależności liczby jąder, które uległy rozpadowi od czasu; wyjaśnia zasadę datowania substancji na podstawie składu izotopowego, np. datowanie węglem 14C.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Metoda naukowa w życiu codziennym i… muzeum

Czy metoda naukowa poznawana na lekcjach fizyki, czy chemii może przydać się nam również na co dzień? Czy mogą z niej skorzystać… humaniści? Czym różnią się obserwacje od wniosków? Podczas zajęć opowiemy, jak ustrzec się najczęstszych błędów popełnianych w trakcie przeprowadzania doświadczenia oraz, na co warto zwracać uwagę. Na koniec, na przykładzie pracy konserwatora zabytków, prześledzimy wszystkie etapy metody naukowej na podstawie pracy konserwatora.
Podstawa programowa: rozróżnia pojęcia: obserwacja, pomiar, doświadczenie; przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; opisuje przebieg doświadczenia lub pokazu; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Wisłą do Gdańska

Zapraszamy do Muzeum Wisły w Tczewie na lekcję odbywającą się na wystawie  pt. „Wisła w dziejach Polski”. Uczestnicy zajęć dowiedzą się, w jaki sposób Wisłę wykorzystywano i zagospodarowywano na przestrzeni wieków, jaką rolę pełniła ona w dziejach naszego kraju. Uczniowie poznają typy i załogi statków wiślanych, rodzaje towarów spławianych rzeką oraz specjalne miary i wagi służące do ich mierzenia. W utrwaleniu zdobytej wiedzy pomogą przygotowane przez nas specjalne karty zadań.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Wraki – wirtualnie i realnie – gra muzealna

Zapraszamy na zajęcia, w których uczniowie wezmą udział w wyjątkowej grze muzealnej! Mobilna aplikacja – „rozszerzona rzeczywistość” – pozwoli im na samodzielne poznawanie zabytków zgromadzonych w Magazynie Studyjnym Centrum Konserwacji Wraków Statków. Korzystając z tabletów, odkryją historię zabytkowych jachtów, łodzi i wraków.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

O powstaniu Zalewu i Mierzei Wiślanej

NOWOŚĆ
Czy na Mierzei Wiślanej żyły kiedyś… olbrzymy? Czy Zalew Wiślany powstał w wyniku silnego sztormu? Uczestnicy zajęć zostaną zaproszeni do podróży szlakami legend, dowiedzą się, ile prawdy jest w dawnych opowieściach, poznają elementy historii regionu oraz podstawowe informacje na temat akwenu.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

O powstaniu Zalewu i Mierzei Wiślanej

NOWOŚĆ
Czy na Mierzei Wiślanej żyły kiedyś… olbrzymy? Czy Zalew Wiślany powstał w wyniku silnego sztormu? Uczestnicy zajęć zostaną zaproszeni do podróży szlakami legend, dowiedzą się, ile prawdy jest w dawnych opowieściach, poznają elementy historii regionu oraz podstawowe informacje na temat akwenu.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Rybacka brać

Jak dawniej pracowali rybacy i czym różniła się ich praca od współczesnych metod połowów? Podczas zajęć uczniowie nie tylko poznają tradycyjne narzędzia służące rybakom do połowów, ale także florę i faunę charakterystyczną dla Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

O sztuce budowania łodzi

Uczestnicy zajęć dowiedzą się, jakie łodzie budowane były nad Zalewem Wiślanym. Uczniowie poznają podstawowe zagadnienia związane z budową łodzi oraz pracą szkutnika, a także obejrzą oryginalne, drewniane narzędzia, jakich używali dawniej szkutnicy.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Bądź eko!

Podczas zajęć uczniowie nie tylko zdobędą podstawową wiedzę na temat ochrony środowiska, segregacji śmieci, ale poznają także naturalne surowce, z których zbudowane są łodzie. Wezmą też udział w zajęciach plastycznych, podczas których wykorzystane zostaną surowce wtórne, takie jak plastikowe butelki i nakrętki, które zanieczyszczają otaczające nas wody.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Rybacka brać

Jak dawniej pracowali rybacy i czym różniła się ich praca od współczesnych metod połowów? Podczas zajęć uczniowie nie tylko poznają tradycyjne narzędzia służące rybakom do połowów, ale także florę i faunę charakterystyczną dla Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

O sztuce budowania łodzi

Uczestnicy zajęć dowiedzą się, jakie łodzie budowane były nad Zalewem Wiślanym. Uczniowie poznają podstawowe zagadnienia związane z budową łodzi oraz pracą szkutnika, a także obejrzą oryginalne, drewniane narzędzia, jakich używali dawniej szkutnicy.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Bądź eko!

Podczas zajęć uczniowie nie tylko zdobędą podstawową wiedzę na temat ochrony środowiska, segregacji śmieci, ale poznają także naturalne surowce, z których zbudowane są łodzie. Wezmą też udział w zajęciach plastycznych, podczas których wykorzystane zostaną surowce wtórne, takie jak plastikowe butelki i nakrętki, które zanieczyszczają otaczające nas wody.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Jak szkutnik łódź budował?

NOWOŚĆ
Zajęcia odbywają się na wystawie czasowej pt. „Człowiek i rzeka. Łodzie i szkutnicy”. Poznając zgromadzone na niej zabytki, uczestnicy dowiedzą się, kim był tytułowy szkutnik i jakich narzędzi używał do budowy łodzi. Wykonamy dawnym sposobem linę lub łódź żaglową z papieru (nauczyciela prosimy o kontakt w celu wyboru działań praktycznych).

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Prosimy dotykać łodzi!

NOWOŚĆ
Zapraszamy do Ośrodka Kultury Morskiej na zajęcia, podczas których uczestnicy będą mieli okazję poznać wystawę „Łodzie Ludów Świata” w wyjątkowy sposób – za pomocą dotyku!
Wspólnie z edukatorem odkryjemy różne kształty i rozmiary łodzi prezentowanych na ekspozycji oraz zastanowimy się, które z nich najlepiej nadają się do pływania po rzece, a które po morzu i oceanie. Poznamy także rozmaite materiały, z których zostały one zbudowane. W drugiej części zajęć, wykorzystując zdobyte wcześniej doświadczenia, stworzymy gliniane modele łodzi w wybranym przez siebie kształcie.

Zajęcia dla osób z niepełnosprawnościami wzroku.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Co pływa, co tonie?

Uczestnicy zajęć, wykonując proste doświadczenia, sprawdzą dlaczego niektóre przedmioty toną, a inne nie oraz jak to się dzieje, że ciężkie statki unoszą się na wodzie, a małe kamienie idą na dno. W drugiej części – na wystawie „Łodzie ludów świata” – poszukamy różnych materiałów, z których można budować „nietonące” łodzie.
W uwagach do rezerwacji prosimy podać rodzaj i stopień niepełnosprawności uczestników.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Zbuduj z nami katapultę

Czas poczuć się prawdziwym inżynierem i skonstruować swoją pierwsza maszynę. Zapraszamy na zajęcia, w trakcie których uczestnicy wykonają katapultę z patyczków po lodach. Przeprowadzą eksperymenty, które pozwolą im zrozumieć, co sprawia, że pocisk leci jak najdalej a potem udoskonalą swoje umiejętności na wystawie interaktywnej.
W uwagach do rezerwacji prosimy podać rodzaj i stopień niepełnosprawności uczestników.

miejsce:
czas trwania:
90 minut

Ta niezwykła woda

Podczas wspólnej zabawy poznamy niezwykłe właściwości wody. Zobaczymy, jak pięknie przenikają się kolory atramentów podczas dyfuzji i zbadamy właściwości morskiej wody. Posypując wodę pieprzem, sprawdzimy, jak działa na nią mydło. Wykonamy też statki z papieru. A wszystko po to, by lepiej poznać niezwykłe właściwości zwykłej wody!
W uwagach do rezerwacji prosimy podać rodzaj i stopień niepełnosprawności uczestników.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Poznajemy zakamarki i dźwięki statku

Uczestnicy poznają historię pierwszego statku zbudowanego w Polsce po II wojnie światowej. Dowiedzą się jak funkcjonuje statek od środka i jakie generuje dźwięki. Sprawdzą jak wyglądała praca palacza okrętowego, mechanika i kapitana, a także jakie towary przewoził Sołdek.
Dodatkową możliwością będzie skorzystanie ze specjalnego stanowiska, przygotowanego dla osób z ograniczeniami ruchowymi, na którym będą mogli odbyć wirtualny spacer w przestrzeni statku-muzeum „Sołdek”.
W uwagach do rezerwacji prosimy podać rodzaj i stopień niepełnosprawności uczestników.

miejsce:
czas trwania:
60 minut

Tajemnice morskiego dna

Uczestnicy zajęć poznają świat archeologów podwodnych, dowiedzą się, w jaki sposób znajdują oni leżące na dnie morskim wraki, które kryją wiele cennych przedmiotów. Dużą atrakcją będzie możliwość obejrzenia wydobytych z głębin zabytków oraz ekwipunku nurka klasycznego i płetwonurka, a nawet… przymierzenie niektórych elementów nurkowego stroju!
W uwagach do rezerwacji prosimy podać rodzaj i stopień niepełnosprawności uczestników.

miejsce:
czas trwania:
60 minut