• Oddziały Narodowego Muzeum Morskiego w dniu 30.03.2024 r. będą czynne w godzinach 10:00-13:00. Muzeum Zalewu Wiślanego będzie w tym dniu zamknięte. W dniach 31.03-1.04.2024 r. (Wielkanoc) wszystkie oddziały NMM będą zamknięte
• Sala "Arsenał" w Spichlerzach na Ołowiance wyłączona ze zwiedzania do 12 maja 2024 ze względu na przygotowania do nowej wystawy czasowej
• Prom "Motława" ze względu na remont nabrzeża nie kursuje do odwołania
• Oddział Żuraw pozostaje zamknięty dla zwiedzających w związku z prowadzonymi pracami remontowymi - przeczytaj

Samarytanka

Rodzaj i typ statku
Motorówka
Rok budowy
1930
Miejsce budowy
Gdynia
Miejsce postoju
Gdynia
Poprzednie nazwy
Koniec służby
1944
Typ silnika / ożaglowania
Wymiary
długość: 15 m
szerokość: 3,8 m
zanurzenie: 1,5 m

Zbudowana jako motorówka sanitarna o stalowym kadłubie w latach 1930-1931 w nowo założonej Stoczni Gdyńskiej S.A. w Gdyni. Uroczystość wodowania jednostki miała miejsce 17 września 1931 r. Motorówka powstała na zamówienie gdyńskiego Urzędu Morskiego, który został jej armatorem. Jednostka miała służyć jako swego rodzaju wodna „karetka pogotowia”. Zamierzano transportować nią na ląd chorych ze statków stojących na redzie gdyńskiego portu.

Budowa jednostki oraz jej wprowadzenie do eksploatacji było również mocno powiązane z poważnie nasilającą się u progu lat 30. polską emigracją zamorską przechodzącą w większości przez port w Gdyni. Motorówka miała utrzymywać niezbędną komunikację między statkami a tzw. Etapem Emigracyjnym znajdującym się na gdyńskim Grabówku, później zaś także ze szpitalem kwarantannowym wybudowanym na Babich Dołach.

„Samarytanka” weszła do służby w 1933 r. W 1944 r. została zatopiona w porcie gdyńskim podczas jednego z alianckich nalotów, a po zakończeniu wojny wydobyta. Według innej wersji w 1945 r. odnaleziono ją na jednym z portowych nabrzeży jako zdewastowany przez okupantów wrak. Odremontowana została dopiero w 1971 r., a następnie ustawiona w charakterze statku-pomnika przed gmachem zarządu ówczesnej Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni.

W lipcu 2004 r. kierownictwo Stoczni Gdynia S.A. podjęło decyzję o wykonaniu kapitalnego remontu. 16 czerwca 2005 r. odnowiony, uznawany już za zabytek, historyczny statek powrócił na swe poprzednie miejsce – przed gmach zarządu. Obecnie trwa procedura, która ma doprowadzić do przekazania zabytku dla nowo organizowanego Muzeum Emigracji w Gdyni. W 2014 r. jednostka ma stanąć w pobliżu Dworca Morskiego.

Kwestionariusz danych zabytkowego statku do pobrania

Kwestionariusz z opisem zabytkowego statku do wypełnienia przez właściciela (opiekuna, administratora) jednostki do pobrania. Wypełniony kwestionariusz prosimy o przesłanie na adres j.adamczak@nmm.pl.