Strony Narodowego Muzeum Morskiego wykorzystują pliki cookie, aby aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania oraz do celów statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Jeśli chcesz ograniczyć lub zablokować pliki cookie, możesz to zrobić za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.

X

Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku

Biuletyn Informacji Publicznej

Aktualny język:

Polski
Kompleks muzealny nad Motławą

Nur

Fotografia Nur
Rodzaj i typ statku Holownik motorowy śrubowy
Rok budowy 1930
Miejsce budowy Toruń
Typ silnika / ożaglowania Silnik wysokoprężny czterosuwowy typu SW 680/193; 6 cylindrowy; moc: 165 KM, Nr fabryczny: 269/088000073; Liczba obrotów silnika: 2100/min; liczba obrotów śruby napędowej: 550/min
Wymiary długość: 18,30 m, szerokość: 3,58 m, wysokość burt: 1,51 m

Zbudowany jako jednostka holowniczo-inspekcyjna na zamówienie Dyrekcji Dróg Wodnych w Toruniu z przeznaczeniem na Dolną Wisłę. Jednostki bliźniacze „Bekas” i „Raróg”.

Po odbiorach „Nur” trafił do Państwowego Zarządu Wodnego w Toruniu, gdzie stacjonował do wybuchu wojny we wrześniu 1939 r. i został przejęty przez okupanta niemieckiego. Nie udało się ustalić nazwy z tego okresu. Prawdopodobnie nazywał się „Fordon”, ale nie ma to potwierdzenia w dokumentacji. Nadal pływał w Waserstrasseamt Thorn (niem. nazwa Zarządu Dróg Wodnych Torunia).

W maju 1945 r. po remoncie „Nur” został zarekwirowany przez wojskowe władze radzieckie. Dopiero po interwencjach w Oddziale IV Transportu Wojennego Armii Czerwonej w Bydgoszczy uzyskano zwolnienie z rekwizycji, co nastąpiło w Modlinie w 1947 r.

Od 1952 r. pływał w Rejonie Dróg Wodnych w Toruniu. W 1956 r. silnik Gray Marine wymieniono na nowy produkcji radzieckiej typu 3D6. W 1960 r. holownik przeszedł kapitalny remont w Stoczni Rzecznej w Płocku.

Od 1963 r. własność Okręgowego Zarządu Wodnego w Bydgoszczy Oddział Toruń, a od 1973 r. - Przedsiębiorstwa Budownictwa Wodnego w Bydgoszczy - Baza Sprzętowo-Transportowa Nr 1 w Toruniu. W 1975 r. przeszedł remont i wymianę silnika. Został wycofany ze służby w 1989 r.

Po odkupieniu przez firmę Hydro-Kor z Bydgoszczy był eksploatowany przy wydobyciu żwiru. Od 2000 r. należy do Zakładu Eksploatacji Kruszywa Rzecznego „Nurt” we Wiągu, przeszedł tam kolejny remont i wymianę silnika. Nadal w eksploatacji.

Kwestionariusz danych zabytkowego statku do pobrania

Kwestionariusz z opisem zabytkowego statku do wypełnienia przez właściciela (opiekuna, administratora) jednostki do pobrania. Wypełniony kwestionariusz prosimy o przesłanie na adres r.domzal@nmm.pl.

Partnerzy

Dofinansowano ze środków
Programu Wieloletniego Kultura+