Strony Narodowego Muzeum Morskiego wykorzystują pliki cookie, aby aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania oraz do celów statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Jeśli chcesz ograniczyć lub zablokować pliki cookie, możesz to zrobić za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.

X

Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku

Biuletyn Informacji Publicznej

Aktualny język:

Polski

Lubecki

Fotografia Lubecki
Rodzaj i typ statku Holownik motorowy bocznokołowy
Rok budowy 1912
Miejsce budowy Stocznia braci Nobel, St. Petersburg (Rosja)
Miejsce postoju Stocznia Rzeczna "Malbo" we Wrocławiu
Poprzednie nazwy "Poljak", "Zimsen", "Lubecki, "Warmia"
Koniec służby 1969
Typ silnika / ożaglowania silnik wysokoprężny typu H 1285; 6 cylindrowy
Wymiary długość: 49,88 m, szerokość: 12,21 m

Zbudowany w stoczni firmy braci Nobel, którzy uzyskali zgodę rządu niemieckiego na transport nafty Wisłą do Gdańska, gdzie w porcie założyli swój oddział pod nazwą Naphta Industrie Gesellschaft m.b.H., Gebrüder Nobel. Został przetransportowany w częściach koleją do Włocławka i tam prawdopodobnie w stoczni A. Paruszewskiego zmontowany. Holownik pod nazwą "Poljak" wraz z innymi pływał na trasie Warszawa-Gdańsk-Warszawa, holując barki z naftą.

Po zajęciu Warszawy przez wojska niemieckie w lutym 1915 r. został zarekwirowany i wcielony do zmilitaryzowanej jednostki Chef des Feldeienbahnwesenes Schiffahrtsgruppe Ost, Warschau. Zmieniono mu nazwę na "Zimsen".

Koniec wojny w listopadzie 1918 r. i tworzenie się państwowości polskiej oraz wydany dekret o nacjonalizacji środków transportu spowodował przejęcie statku początkowo przez Sekcję Dróg Wodnych w Ministerstwie Komunikacji, a wkrótce przez Sekcję Eksploatacji Dróg Wodnych przy Ministerstwie Robót Publicznych.

W 1919 r. zmieniono nazwę statku na "Lubecki". Armatorem została Polska Żegluga Państwowa w Warszawie. Holownik pływał z Warszawy do Nieszawy, gdzie odbierał barki z towarami żywnościowymi dostarczanymi z Gdańska przez Amerykanów.

8 września 1939 r. został wcielony do Oddziału Wydzielonego "Wisła". Jego zadaniem miało być holowanie kryp z zaopatrzeniem i pomoc przy przechodzeniu statków przez tzw. przemiały. Ostatecznie 10 września 1939 r. załoga zatopiła holownik przez odkręcenie kingstonów. Po zakończeniu kampanii wrześniowej podniesiony i odholowany na remont do Bydgoszczy. Na początku 1948 r. armatorem statku została Państwowa Żegluga na Wiśle w Warszawie. W 1951 r. trafił do P.P. Żegluga na Wiśle, gdzie zmieniono nazwę na "Warmia".

Wycofany w 1969 r. i odstawiony w porcie praskim. W 1972 r. przekazany Klubowi Stal, działającemu przy przystani Fabryki Samochodów Osobowych. Stacjonował także w Wierzbicy nad Zalewem Zegrzyńskim. W 1977 r. wymontowano silnik, a sam statek ustawiono na lądzie w Bydgoszczy. Obecnie poddawany rewitalizacji w Warszawie. Właściciel to Zarząd Mienia m.st. Warszawy.

Obecnie poddawany jest rewitalizacji w Stoczni Rzecznej "Malbo" we Wrocławiu. Prawdopodobnie w 2017 roku statek trafi do Warszawy i będzie woził pasażerów.

Kwestionariusz danych zabytkowego statku do pobrania

Kwestionariusz z opisem zabytkowego statku do wypełnienia przez właściciela (opiekuna, administratora) jednostki do pobrania. Wypełniony kwestionariusz prosimy o przesłanie na adres r.domzal@nmm.pl.

Partnerzy

Dofinansowano ze środków
Programu Wieloletniego Kultura+