Lampart
Projekt L-250 został opracowany przez Biuro Projektów i Studiów Taboru Rzecznego we Wrocławiu w 1958 r. Budowę czterech jednostek typu L-250 zlecono Stoczni Remontowej w Gdyni. W styczniu 1960 r. pierwsza z nich, prototyp pod nazwą „Lampart”, podjęła służbę w dzisiejszym Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego z Tczewa. Według opisów technicznych „Lampart” jest lodołamaczem rzecznym, liniowym, motorowym, jednośrubowym, o konstrukcji całkowicie spawanej, zbudowany pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków. Oprócz swego priorytetowego przeznaczenia spełniał również funkcje holownicze.
Po 44 latach lodołamacz został wycofany ze służby w 2004 r. Obiekt przejęło stowarzyszenie Lastadia, w 2009 r. „Lampart” przeszedł generalny remont i zacumowano go w Gdańsku Świbnie. Właścicielem jest firma prywatna prowadząca w Świbnie prace hydrotechniczne.
Kwestionariusz danych zabytkowego statku do pobrania
Kwestionariusz z opisem zabytkowego statku do wypełnienia przez właściciela (opiekuna, administratora) jednostki do pobrania. Wypełniony kwestionariusz prosimy o przesłanie na adres j.adamczak@nmm.pl.