Strony Narodowego Muzeum Morskiego wykorzystują pliki cookie, aby aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania oraz do celów statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Jeśli chcesz ograniczyć lub zablokować pliki cookie, możesz to zrobić za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.

X

Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku

Biuletyn Informacji Publicznej

Aktualny język:

Polski

Lampart

Fotografia Lampart
Rodzaj i typ statku Lodołamacz L-250
Rok budowy 1959
Miejsce budowy Gdynia
Miejsce postoju obecnie Gdańsk Świbno
Koniec służby 2004
Typ silnika / ożaglowania Typ RV6M536, sześciocylindrowy silnik wysokoprężny czterosuwowy
Wymiary długość: 28 m, szerokość całkowita: 7,06 m, wysokość boczna: 2,40 m., zanurzenie: 1,4 m

Projekt L-250 został opracowany przez Biuro Projektów i Studiów Taboru Rzecznego we Wrocławiu w 1958 r. Budowę czterech jednostek typu L-250 zlecono Stoczni Remontowej w Gdyni. W styczniu 1960 r. pierwsza z nich, prototyp pod nazwą "Lampart", podjęła służbę w dzisiejszym Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego z Tczewa. Według opisów technicznych "Lampart" jest lodołamaczem rzecznym, liniowym, motorowym, jednośrubowym, o konstrukcji całkowicie spawanej, zbudowany pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków. Oprócz swego priorytetowego przeznaczenia spełniał również funkcje holownicze.

Po 44 latach lodołamacz został wycofany ze służby w 2004 r. Obiekt przejęło stowarzyszenie Lastadia, w 2009 r. "Lampart" przeszedł generalny remont i zacumowano go w Gdańsku Świbnie. Właścicielem jest firma prywatna prowadząca w Świbnie prace hydrotechniczne.

Kwestionariusz danych zabytkowego statku do pobrania

Kwestionariusz z opisem zabytkowego statku do wypełnienia przez właściciela (opiekuna, administratora) jednostki do pobrania. Wypełniony kwestionariusz prosimy o przesłanie na adres r.domzal@nmm.pl.

Partnerzy

Dofinansowano ze środków
Programu Wieloletniego Kultura+