Strony Narodowego Muzeum Morskiego wykorzystują pliki cookie, aby aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania oraz do celów statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Jeśli chcesz ograniczyć lub zablokować pliki cookie, możesz to zrobić za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.

X

Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku

Biuletyn Informacji Publicznej

Aktualny język:

Polski
Kompleks muzealny nad Motławą

Kuna

Fotografia Kuna
Rodzaj i typ statku Lodołamacz
Rok budowy 1884
Miejsce budowy Gdańsk
Miejsce postoju Gorzów Wielkopolski
Poprzednie nazwy "Ferse", "Marder"
Koniec służby 1965
Typ silnika / ożaglowania silnik spalinowy typu SW 680 o mocy 165 KM
Wymiary długość: 30,6 m

Statek został zbudowany w 1884 r. w stoczni Danziger Schiffswerft & Kesselschmiede Feliks Devrient & Co. w Gdańsku dla Königlich Preussische Weichsel-Strombauverwaltung (administracja wodno-budowlana rzeki Wisły) jako czwarty z serii lodołamaczy parowych. Wszystkie nosiły nazwy rzek wpadających do Wisły w jej dolnym biegu. Stosownie do tego jednostkę nazwano „Ferse”, co jest niemiecką nazwą rzeki Wierzyca, płynącej przez Kaszuby oraz Kociewie i wpadającej do Wisły w miejscowości Gniew.

Przez pierwsze 36 lat pływał pod banderą Królestwa Prus. W 1920 r. został przekazany wraz z całą flotyllą lodołamaczy Radzie Portu i Dróg Wodnych Wolnego Miasta Gdańska i od tej pory nosił specjalną polsko-gdańską banderę.

W latach 1939-1945 statek znajdował się we władaniu Głównego Zarządu Dróg Wodnych III Rzeszy Niemieckiej i nosił banderę Niemiec hitlerowskich. W 1940 r. jego nazwę zmieniono na „Marder”.

W marcu 1945 r. uczestniczył w ewakuacji ludności Gdańska, przepłynął drogą morską do Kilonii i Hamburga, gdzie po zakończeniu wojny został przejęty przez władze okupacyjne Wielkiej Brytanii.

Do 1947 r. pływał pod banderą brytyjską jako holownik portowy i lodołamacz w Hamburgu. Następnie, przekazany Polskiej Misji Morskiej, odbył powrotną drogę morzem do Gdańska, gdzie pozostawał początkowo we flocie Urzędu Morskiego, a następnie został przekazany administracji dróg wodnych śródlądowych - Państwowemu Zarządowi Wodnemu w Tczewie. Niemiecką nazwę przetłumaczono dosłownie na polski i lodołamacz nazwano „Kuna”. Skierowany do stoczni w Pleniewie, wyremontowany, rozpoczął ponownie służbę na dolnej Wiśle, tym razem pod banderą polską.

Wycofany ze służby w 1965 r., rok później pozbawiony wyposażenia i nadbudówek jako pusty kadłub oczekiwał na złomowanie. W latach siedemdziesiątych został przeholowany do Gorzowa Wielkopolskiego z przeznaczeniem na ponton cumowniczy. Zatonął w basenie stoczniowym w 1981 r. i przeleżał pod wodą blisko 20 lat.

W 2000 r. grupa entuzjastów żeglugi i historii podjęła się rewitalizacji statku. „Kuna” pływa obecnie jako statek muzealno-szkoleniowy w Gorzowie Wielkopolskim.

Kwestionariusz danych zabytkowego statku do pobrania

Kwestionariusz z opisem zabytkowego statku do wypełnienia przez właściciela (opiekuna, administratora) jednostki do pobrania. Wypełniony kwestionariusz prosimy o przesłanie na adres r.domzal@nmm.pl.

Partnerzy

Dofinansowano ze środków
Programu Wieloletniego Kultura+