• Sala "Arsenał" w Spichlerzach na Ołowiance wyłączona ze zwiedzania do 12 maja 2024 ze względu na przygotowania do nowej wystawy czasowej
• Prom "Motława" ze względu na remont nabrzeża nie kursuje do odwołania
• Oddział Żuraw pozostaje zamknięty dla zwiedzających w związku z prowadzonymi pracami remontowymi - przeczytaj

Jastrząb-Kobben

Rodzaj i typ statku
Okręt podwodny, typ: 207 (Kobben)
Rok budowy
1964
Miejsce budowy
Rheinstahl Nordseewerke GmbH w Emden (RFN)
Miejsce postoju
Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni
Poprzednie nazwy
: Kobben
Koniec służby
2005
Typ silnika / ożaglowania
2 silniki wysokoprężne, łącznie 1200 KM / 1 silnik elektryczny 1800 KM, 1 śruba
Wymiary
długość: 47,7 m
szerokość: 4,7 m

Zbudowany w stoczni Rheinstahl Nordseewerke GmbH w Emden (RFN) jako jeden z 15 okrętów typu 207, dla norweskiej marynarki wojennej. Położenie stępki 9.12.1963, wodowanie 25.04.1964, wcielenie do służby 17.08.1964 jako „Kobben” (nr taktyczny S-318). Od jego nazwy pochodzi określenie całego typu tych jednostek. W latach w latach 1964-2002 służył w norweskiej marynarce wojennej.

W 2002 roku został przekazany Polsce wraz z czterema innymi okrętami tego typu. Nie wszedł do służby, ale był pływającym magazynem części zamiennych dla pełnosprawnych okrętów wcielonych w skład PMW. Nie otrzymał własnej nazwy, spotykana w publikacjach nazwa „Jastrząb” była nieoficjalna. W 2005 roku jednostkę przekazano Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni (AMW). W ramach przystosowania do zadań szkoleniowych oraz w przewidywaniu przeniesienia okrętu na teren AMW usunięto z niego balast i zbędne urządzenia, wyczyszczono i zakonserwowano kadłub, a w burcie wycięto otwory, w których zainstalowano drzwi. 17 grudnia 2011 r. okręt umieszczono na wcześniej przygotowanym stanowisku na terenie AMW, a na jego kiosku znalazła się tabliczka z nazwą „Jastrząb-Kobben”.

Na okręcie mają się znaleźć specjalistyczne laboratoria, między innymi nawigacji podwodnej, uzbrojenia torpedowego, siłowni okrętowych, oraz inne stanowiska badawcze, np. obrony przeciwawaryjnej. Laboratoria te będą zintegrowane z istniejącymi i budowanymi w AMW symulatorami, a głównie z zespołem morskich symulatorów nawigacyjno-manewrowych Instytutu Nawigacji i Hydrografii Morskiej. Oprócz prowadzenia badań naukowych, prac rozwojowych i działalności dydaktycznej jednostka będzie wykorzystywana do promowania problematyki morskiej i zadań popularnonaukowych. Okręt może być ponadto udostępniany zainteresowanym ośrodkom badawczym i uczelniom. Okazjonalnie okręt może być udostępniony do zwiedzania.

Spośród okrętów typu 207 jeszcze dwa ustawiono jako muzea: norweski „Utstein” w Horten i duński „Sælen” (dawny norweski „Uthaug”) w Kopenhadze.

Dane techniczne (jako „Kobben”):
Wyporność: 520 / 572 t*
Wymiary: długość: 47,7 m, szerokość: 4,7 m
Napęd: 2 silniki wysokoprężne, łącznie 1200 KM / 1 silnik elektryczny 1800 KM, 1 śruba
Prędkość: 12 / 18 w;
Uzbrojenie: 8 wyrzutni torped 533 mm
Głębokość zanurzenia: 186 m
Załoga: 26 osób

* Po przygotowaniu okrętu do przeniesienia na teren AMW jego waga wynosiła ok. 370 ton.

Kwestionariusz danych zabytkowego statku do pobrania

Kwestionariusz z opisem zabytkowego statku do wypełnienia przez właściciela (opiekuna, administratora) jednostki do pobrania. Wypełniony kwestionariusz prosimy o przesłanie na adres j.adamczak@nmm.pl.