• Oddziały Narodowego Muzeum Morskiego w dniu 30.03.2024 r. będą czynne w godzinach 10:00-13:00. Muzeum Zalewu Wiślanego będzie w tym dniu zamknięte. W dniach 31.03-1.04.2024 r. (Wielkanoc) wszystkie oddziały NMM będą zamknięte
• Sala "Arsenał" w Spichlerzach na Ołowiance wyłączona ze zwiedzania do 12 maja 2024 ze względu na przygotowania do nowej wystawy czasowej
• Prom "Motława" ze względu na remont nabrzeża nie kursuje do odwołania
• Oddział Żuraw pozostaje zamknięty dla zwiedzających w związku z prowadzonymi pracami remontowymi - przeczytaj

Dunajec

Rodzaj i typ statku
Holownik parowy bocznokołowy
Rok budowy
1904
Miejsce budowy
Linz (Austria)
Miejsce postoju
Zegrze
Poprzednie nazwy
: "Krystyna"
: "Wyspiański"
Koniec służby
1960
Typ silnika / ożaglowania
1 maszyna parowa stojąca dwucylindrowa podwójnego rozprężania
Wymiary
długość: 36,4 m
szerokość: 10,50 m
zanurzenie: 0,65 m

Zbudowany w 1903 r. w stoczni Schiffswerft w austriackim Linzu (nr budowy 460) na zamówienie KuK Galizische Satthalterai Krakau (Cesarsko-Królewskiej Galicyjskiej Administracji Wodnej w Krakowie). W 1904 r. został przewieziony w częściach koleją i zmontowany w Krakowie w Stoczni Zieleniewskiego.

Nazwany „Krystyna”, pływał jako holownik na górnej Wiśle. W tym okresie był bocznokołowcem.

W lipcu 1914 r., wobec napiętej sytuacji politycznej w Europie, został wcielony do KuK Weichselflotille Krakau, czyli Austro-Węgierskiej Wojennej Flotylli Wiślanej. Częściowo opancerzony i uzbrojony w dwa działka 37 mm i dwa karabiny maszynowe patrolował rejon Wisły w okolicach Krakowa, a także holował galary z zaopatrzeniem i rannymi. Po wyparciu Rosjan z Polski przebazowano go do Puław. Tam został przejęty w listopadzie 1918 r. przez polskie Ministerstwo Komunikacji, a następnie Ministerstwo Robót Publicznych i otrzymał nazwę „Wyspiański”.

Po wojnie, w latach 1945–1950, pływał w Państwowym Zarządzie Wodnym w Płocku, a od 1951 r. w PZW w Warszawie. W 1952 r. trafił do Rejonu Dróg Wodnych w Warszawie, ale już jako statek rezerwowy.<br.
W 1954 r., w nieistniejącej już Stoczni Czerniakowskiej na Solcu w Warszawie, przebudowano go na statek pasażersko-towarowy. Po remoncie został przekazany Warszawskiej Żegludze na Wiśle i zmienił nazwę na „Dunajec”. W latach 1954-1959 pływał w służbie holowniczej i niekiedy pasażerskiej, głównie na trasie Warszawa-Płock. Najczęściej holował do Warszawy zestawy barek.

W 1960 r. statek ostatecznie wycofano z ruchu. W 1965 r. został przeholowany Kanałem Żerańskim na świeżo powstały Zalew Zegrzyński. Na początku stał w Zegrzu Południowym, po czym przez niemal 40 lat w zatoce w Nieporęcie. Obecnie w Zegrzu służy jako zaplecze szkoleniowe i baza Mazowieckiego Klubu Żeglarskiego.

Kwestionariusz danych zabytkowego statku do pobrania

Kwestionariusz z opisem zabytkowego statku do wypełnienia przez właściciela (opiekuna, administratora) jednostki do pobrania. Wypełniony kwestionariusz prosimy o przesłanie na adres j.adamczak@nmm.pl.