Alrina
Zbudowana w stoczni J.&K. Smit te Alblassardam w 1889 r., jako stalowy dwumasztowiec z czterema ładowniami o całkowitej ładowności 503 t. Została sprzedana w 1939 r. przez następne pokolenie właścicieli – Johanna Marria van der Wielena i Sibillię Anthonettę van der Wielen. Kupił ją Johannes Cernelis Teunis Gerrit Hompus.
W kwietniu 1948 r. jednostkę przebudowano na barkę motorową, wyposażając ją w czterotaktowy silnik diesla MAN. Siedem lat później główny silnik został zastąpiony przez ośmiocylindrowy silnik DEUTZ.
Barka cumowała m.in. w Rotterdamie. W 1970 r. barka – od tego momentu znana jako „Alrina ” – została kupiona przez Alberta Korstena. Po przebudowie w 1971 r. mogła przewozić do 515 ton ładunku przeznaczenia ogólnego, włączając w to pasze, nawozy, drewno i węgiel.
W 2003 r. barkę kupiło przedsiębiorstwo Pathways Spirit In Business. Barka rozpoczęła pierwszą w historii Polski, niemal roczną podróż drogą śródlądową z Rotterdamu do Krakowa. Po generalnym remoncie oraz starannej renowacji, przeprowadzonej przez polskich artystów i rzemieślników, we wrześniu 2009 r. barka dostała pozwolenie na użytkowanie.
Kwestionariusz danych zabytkowego statku do pobrania
Kwestionariusz z opisem zabytkowego statku do wypełnienia przez właściciela (opiekuna, administratora) jednostki do pobrania. Wypełniony kwestionariusz prosimy o przesłanie na adres j.adamczak@nmm.pl.