Strony Narodowego Muzeum Morskiego wykorzystują pliki cookie, aby aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania oraz do celów statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Jeśli chcesz ograniczyć lub zablokować pliki cookie, możesz to zrobić za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.

X

Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku

Biuletyn Informacji Publicznej

Aktualny język:

Polski
Kompleks muzealny nad Motławą

Łyżwa II

Fotografia Łyżwa II
Nr EPSA F53.13
Szerokość geograficzna 54º 26’ 12’’ N
Długość geograficzna 18º 41’ 34’’ E
Wiek budowy XVI
Materiał drewno
Status prawny chroniony
Władze http://www.umgdy.gov.pl/

Wrak statku handlowego, na który składają się pozostałości drewnianej części dennej. Z analiz trzech próbek pobranych z kadłuba do badań dendrochronologicznych, wynika że statek zbudowano po 1592 roku z drewna z rejonu Europy pójnocno-zachodniej.

Pozostałości kadłuba tworzą: poszycie zewnętrzne montowane na styk z klepek o szerokości 33-35 cm i grubości 6-7 cm, ciasno umieszczone denniki i wręgi o wymiarach 15 x 17 cm, szalunek wewnętrzny o szerokości 39 cm i grubości 6 cm.

Główną partię ładunku tworzą wiązki prętów żelaznych o długości ok. 3-4 metrów umieszczonych wzdłuż kadłuba, na które załadowano beczki. Tylko bliżej dziobu jedna z wiązek jest umieszczona poprzecznie w stosunku do osi kadłuba. Drewniane pozostałości kadłuba są całkowicie przykryte ładunkiem. Jedynie od strony wschodniej wystaje krawędź prawej burty, którą tworzą wręgi oraz klepki poszycia łączone na styk. Północno-wschodnią część wraka zamyka wystająca część prawej burty. Południowo-zachodnią część tworzą beczki, które zsunęły się na lewą burtę. Liczba beczek, o różnym stanie zachowania, które można zinwentaryzować powierzchniowo, wynosi łącznie 78 sztuk. We wszystkich beczkach, w których widoczna była zawartość stwierdzono obecność bryłek przetopionego żelaza tzw. osmundu.

Znajdź wrak

Wyszukiwanie zaawansowane
Głębokość [m]

Wiek budowy








Materiał


Status prawny

Partnerzy

Dofinansowano ze środków
Programu Wieloletniego Kultura+