Pozostałości drewnianego XIII-wiecznego wraka zostały odkryte podczas prac pogłębiarskich w basenie portowym w Rowach.
Po analizie wydobytych elementów wraku potwierdzono początkowe przypuszczenia, że był to statek w typie kogi mierzący około 18 metrów długości. Była to pierwsza jednostka, budowana w tej technice znaleziona na terenie naszego kraju.
Analiza dendrochronologiczna przeprowadzona przez dr T. Ważnego ustaliła, że statek zbudowano z dębiny a najmłodsze drzewa, użyte do budowy zostały ścięte około roku 1270 i pochodzą najprawdopodobniej z okolic Szczecina, co mogłoby sugerować, że tam zbudowano statek.
Ratunkowe badania archeologiczne na terenie portu rybackiego w Rowach prowadzone były w dwóch etapach. Pierwszy - jesienią 2003 roku, drugi - wiosną 2004 roku. Pomimo niesprzyjających warunków (niskie temperatury jesienią i brak widoczności przez cały okres prowadzenia wykopalisk) pozyskano 93 zabytki, z czego 85 stanowiły elementy wraku. 75 zabytków jest w stanie pozwalającym na identyfikację ich funkcji, a co za tym idzie na interpretację archeologiczną. Ponadto przeprowadzono sondowanie dna kanału portowego, w którym zalegał wrak, ustalając, że w osadach dennych nie zalegają inne elementy szkutnicze.