Strony Narodowego Muzeum Morskiego wykorzystują pliki cookie, aby aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania oraz do celów statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Jeśli chcesz ograniczyć lub zablokować pliki cookie, możesz to zrobić za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.

X

Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku

Biuletyn Informacji Publicznej

Aktualny język:

Polski

Komunikat

Obostrzenia i ograniczenia w oddziałach Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku w związku z pandemią koronawirusa - przeczytaj

Największy eksponat już w Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego

09.06.2021 |

Wyślij wiadomość |


Kuter rybacki GDY-18 na płycie fundamentowej

Największy eksponat nowopowstającego Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego w Łebie, kuter GDY-18, dopłynął do swojego miejsca przeznaczenia. W miniony weekend odbyła się operacja wstawienia jednostki do budynku dziesiątego oddziału Narodowego Muzeum Morskiego.

Zielony kuter GDY-18, pieszczotliwie nazwany przez pracowników "Ogórkiem", do muzealnych zbiorów trafił na przełomie 2007 i 2008 roku w wyniku redukcji polskiej floty rybackiej. Ten zbudowany w 1973 roku w stoczni "Ustka" superkuter burtowy przez ponad dekadę cumował przy nabrzeżu Wyspy Ołowianki, urozmaicając krajobraz Gdańska oraz stanowiąc ciekawostkę dla mieszkańców i turystów. W tym roku rozpoczął nowy rozdział swojego istnienia.

We wtorkowy poranek, 13 kwietnia 2021 roku, historyczny kuter rybacki, mierzący 24,6 metrów długości i 6,57 metrów szerokości, z pomocą holownika odpłynął do Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Tam przeprowadzono prace renowacyjne i serwisowe, które miały na celu odnowienie oraz przygotowanie eksponatu do ustawienia na specjalnej płycie fundamentowej. Największym przedsięwzięciem było jednak przecięcie kadłuba w poprzek, aby umożliwić gościom łebskiego oddziału NMM, obejrzenie wnętrza jednostki.

3 czerwca, pod osłoną nocy, z gdyńskiej stoczni wypłynęła, prowadzona przez holownik, barka z dwiema lśniącymi sekcjami kutra GDY-18. Po trwającym 16 godzin rejsie, z pomocą dwóch holowników: "Karol" i "Złota Rybka", została wprowadzona do kanału portowego w Łebie. Następnie rozpoczęto dwudniową akcję rozładunku barki i przeniesienia sekcji na plac budowy. – Operacja wyładunku była niezwykle skomplikowana i ryzykowna. Wymagała użycia profesjonalnego sprzętu: wózków do dokowania oraz dźwigu samochodowego. Precyzyjne ustawienie barki do poziomu nabrzeża, na której transportowano eksponat, zostało przeprowadzone bardzo profesjonalnie pod ścisłym nadzorem pracowników wykonawcy. – mówi Małgorzata Kowalska z Działu Inwestycji i Remontów NMM.

Wykonawcą działań związanych z odnowieniem, przecięciem, transportem oraz wstawieniem kutra rybackiego do budynku było przedsiębiorstwo ADAC – Usługi Projektowo-Budowlane. Zakończenie pierwszego etapu budowy oddziału w Łebie planowane jest na połowę 2021 roku. Całkowity przewidywany koszt inwestycji wyniesie około 40 milionów złotych i jest finansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu oraz dofinansowania w ramach Programów Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.


Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu


Partnerzy