Strony Narodowego Muzeum Morskiego wykorzystują pliki cookie, aby aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania oraz do celów statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Jeśli chcesz ograniczyć lub zablokować pliki cookie, możesz to zrobić za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.

X

Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku

Biuletyn Informacji Publicznej

Aktualny język:

Polski
100 lecie odzyskania Niepodległości
Kompleks muzealny nad Motławą

Ten wpis jest archiwalny.

Ku morzu z biegiem rzek

21.05.2005 |

Wyślij wiadomość |


Ku morzu z biegiem rzek

Wystawa malarstwa Michała Gorstkina Wywiórskiego. Prezentuje najlepsze mariny i pejzaże nadrzeczne artysty z kolekcji polskich muzeów. Największy zbiór jego prac w Polsce posiada Centralne Muzeum Morskie.

"Ku morzu z biegiem rzek" jest kolejną z cyklu wystaw: "Polscy artyści o morzu", który ma być całościowym przeglądem tematyki morskiej i rzecznej w twórczości polskich malarzy i grafików XIX i I poł. XX wieku.

Informacje o artyście:

Michał Paweł Gorstkin Wywiórski urodził się 14 marca 1861 roku w Warszawie. Ukończywszy szkołę, podjął studia chemiczne w Rydze, a później w Zurichu. W Szwajcarii po amatorsku zajął się rzeźbą i malarstwem. W latach 1883-87 studiował w Akademii Monachijskiej, w pracowni Karla Rauppa (1837-1918) i Nikolausa Gyssisa. Równolegle pobierał nauki w pracowni Józefa Brandta (1841-1915), która w owym czasie była ośrodkiem skupiającym Polaków w Monachium.

W Monachium artysta mieszkał do roku 1896, kiedy przeniósł się na stałe do Berlina. Mimo oddalenia podtrzymywał więź z krajem. Debiutował już w roku 1884 w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie zaprezentował obraz "Nad morzem". Popularność zyskały mu sceny orientalne, później zasłynął jako autor pejzaży i scen z polowań. Przez całą jego twórczość przewijały się też motywy marynistyczne.

Michał G. Wywiórski był współautorem kilku panoram, tworząc lub współtworząc ich partie pejzażowe. W latach 1894-96 powstała panorama "Przejście przez Berezynę". Wywiórskiego zaprosili do prac nad nią Wojciech Kossak i Julian Fałat. Do zespołu należał też m.in. Jan Stanisławski. Gotową kompozycję pokazano 1 kwietnia 1896 w Berlinie. W trakcie prac nad nią Wywiórski poznał swą przyszłą żonę Idę Klarę Margarethe Seeling. W roku 1896 Wywiórski na zaproszenie Jana Styki rozpoczął pracę przy panoramie "Bem w Siedmiogrodzie" ("Bitwa pod Sybinem"), ukończonej we wrześniu 1897, zaprezentowanej w Budapeszcie w 1898 r. W listopadzie 1899 r. artysta wyjechał z Wojciechem Kossakiem do Hiszpanii w celu zebrania materiałów do panoramy "Somosierra", zamówionej dla miasta Warszawy. Choć szkice olejne zostały dobrze przyjęte, z dokończenia projektu zrezygnowano pod naciskiem władz zaborczych. Zebrane środki posłużyły realizacji innego tematu "Napoleońskiego": "Bitwa pod piramidami z kampanii napoleońskiej w Egipcie w 1798". Przygotowując to przedsięwzięcie Wywiórski pojechał do Egiptu we wrześniu 1900. Panoramę (namalowaną w cztery i pół miesiąca) wystawiono w Warszawie w 1901 roku. Jej partie pejzażowe były w całości dziełem Wywiórskiego.

Od 1895 r. Wywiórski nawiązał ożywione kontakty ze środowiskiem wielkopolskim. Znalazł tam znakomitych protektorów w osobach m.in. ks. Zdzisława Czartoryskiego czy hrabiego Edwarda Raczyńskiego, w którego rogalińskiej posiadłości artysta gościł w 1907 r. Nieprzerwanie utrzymywał też kontakty z Małopolską. W 1902 r. wziął udział w "Salonie Polskim" organizowanym przez znanego mu z Monachium Jacka Malczewskiego, a w 1911 w "Wystawie podhalańskiej" we Lwowie w 25-lecie stylu podhalańskiego.

Artysta zmarł 30 maja 1926 roku w Berlinie.

Wystawie towarzyszy - jak co roku - wydany w CMM katalog.


"Ku morzu z biegiem rzek"
Spichlerze na Ołowiance" 20.05.2005-04.09.2005


Partnerzy

Dofinansowano ze środków
Programu Wieloletniego Kultura+