• Sala "Arsenał" w Spichlerzach na Ołowiance wyłączona ze zwiedzania do 12 maja 2024 ze względu na przygotowania do nowej wystawy czasowej
• Prom "Motława" ze względu na remont nabrzeża nie kursuje do odwołania
• Oddział Żuraw pozostaje zamknięty dla zwiedzających w związku z prowadzonymi pracami remontowymi - przeczytaj

Bandera z MS Piłsudski na Dzień Flagi

Tradycyjnie z okazji Dnia Flagi Rzeczypospolitej Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku prezentuje eksponaty wpisujące się w ideę obchodów tego święta. W tym roku w holu w siedzibie głównej NMM można podziwiać fragment bandery z polskiego transatlantyku MS Piłsudski.

Banderę podarował Muzeum w 2014 roku ówczesny Minister Środowiska oraz absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, dr inż. Maciej Grabowski. Dziadek Macieja Grabowskiego, Władysław Milewski, nadzorował budowę transatlantyku i otrzymał banderę z MS Piłsudskiego w prezencie, gdy w 1936 roku kończył służbę na tym statku. Cenna pamiątka została przekazana na ręce dyrektora Narodowego Muzeum Morskiego, dra inż. Jerzego Litwina przez pana prof. kpt. ż.w. Daniela Dudę oraz pana dra inż. kpt. ż.w. Andrzeja Królikowskiego, podczas Walnego Zjazdu Polskiego Towarzystwa Nautologicznego w 2014 roku.

Tkanina fragmentu bandery złożona jest podwójnie. Od spodu przebija tkanina czerwona, na zewnątrz biała. Na barwie białej znajduje się tarcza herbowa czerwona z orłem w koronie. Dziób, szpony i korona orła w kolorze żółtym.

– W zbiorach Narodowego Muzeum Morskiego znajduje się kilka obiektów związanych z MS Piłsudski. Większość z eksponatów wydobyto z jego wraku – mówi Maria Dyrka, zastępca dyrektora NMM ds. merytorycznych – Bandera, którą prezentujemy w tym roku z okazji Dnia Flagi, jest dla nas niezwykle cenna, bo przekazano nam ją w darze, ale również dlatego, bo z eksponatem łączy się rodzinna historia.


Transatlantyk MS Piłsudski zbudowany został w stoczni w Trieście i został zwodowany w 1934 roku. W swój pierwszy rejs wyruszył do Nowego Jorku w 1935 roku pod dowództwem kpt. ż.w. Mamerta Stankiewicza. Statek miał 160 metrów długości i składał się z siedmiu pokładów, na których zorganizowano miejsce dla około 800 pasażerów i 350 osób załogi. Gdy wybuchła II wojna światowa, MS Piłsudski znajdował się w drodze z Nowego Jorku do Polski. Statek zatrzymał się w Anglii i – podobnie jak wiele innych polskich jednostek pasażerskich – przeszedł pod dowództwo brytyjskie, by służyć do celów wojskowych. W listopadzie 1939 roku MS Piłsudski wyruszył w swój pierwszy militarny rejs do Australii. Zatonął kilka godzin później, prawdopodobnie na polu minowym, 29 mil morskich na południowy wschód od przylądka Flamborough u wybrzeży Anglii. Z katastrofy udało się ocalić niemal całą załogę – w trakcie opuszczania statku zginął IV mechanik, a już po uratowaniu, w wyniku wycieńczenia i hipotermii zmarł kapitan Mamert Stankiewicz, który został odznaczony pośmiertnie Krzyżem Virtuti Militari za bohaterską postawę podczas akcji ratunkowej.