Strony Narodowego Muzeum Morskiego wykorzystują pliki cookie, aby aby zapewnić użytkownikom maksymalny komfort przeglądania oraz do celów statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Jeśli chcesz ograniczyć lub zablokować pliki cookie, możesz to zrobić za pomocą ustawień przeglądarki internetowej.

X

Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku

Biuletyn Informacji Publicznej

Aktualny język:

Polski
Kompleks muzealny nad Motławą

ORP Batory

Fotografia ORP Batory
Rodzaj i typ statku kuter pościgowy
Rok budowy 1932
Miejsce budowy Modlin
Miejsce postoju Gdynia
Poprzednie nazwy 1932: Batory, 1946: Hel, 1949: 7 listopada, 1953: KP-1, ok. 1960: Batory (KP-1)
Koniec służby 1969
Typ silnika / ożaglowania 3 silniki spalinowe, łącznie 1275 KM
Wymiary długość: 21,2 m, szerokość: 3,6 m

Zbudowany w latach 1930-1932 w Stoczni Modlińskiej PZInż., Modlin (Polska) dla Straży Granicznej. Po wybuchu wojny zmobilizowany, pełnił funkcje pomocnicze. Po kapitulacji Helu posłużył do ucieczki 16 osób do Szwecji. Powrócił do Polski w październiku 1945 roku, następnie w składzie PMW, a od 1947 r. w Wojskach Ochrony Pogranicza. W 1957 przekazany do LOK i przeprowadzony na Zalew Zegrzyński, tam wykorzystywany jako jednostka szkoleniowa i ratownicza.

W 1969 roku przeznaczony do kasacji, ale w 1974 roku przeholowany do Helu i ustawiony jako pomnik w porcie wojennym w Helu. W 2009 roku przejęty przez Muzeum Marynarki Wojennej i ustawiony na dziedzińcu muzeum w Gdyni.

Kwestionariusz danych zabytkowego statku do pobrania

Kwestionariusz z opisem zabytkowego statku do wypełnienia przez właściciela (opiekuna, administratora) jednostki do pobrania. Wypełniony kwestionariusz prosimy o przesłanie na adres r.domzal@nmm.pl.

{>Partnerzy

Dofinansowano ze środków
Programu Wieloletniego Kultura+