Lemara
„Lemara” była barką towarową o konstrukcji stalowej, bez napędu, typu „Gross Finow-Masskahn”, czyli tzw. „finówka duża”. Kadłub wykonano metodą nitowaną. Została zbudowana w 1937 roku w Stoczni i Warsztatach Mechanicznych Bydgoskiego Lloyda S.A. w Bydgoszczy. Jej właścicielem był Adolf Schmidt. W 1940 roku przejęli ją Niemcy. Po II wojnie światowej trafiła w ręce Rosjan, by wrócić potem do Polski. W 1951 roku barka przeszła w ręce państwa i została przemianowana na „Ż-3007”.
18 marca 1982 roku zakończyła służbę i stała się „hotelem” dla załóg dźwigu wydobywającego kruszywo w okolicach Białej Góry i Tczewa. Potem trafiła do Szczecina, jako pływające biuro Ekspozytury Żeglugi Bydgoskiej. W styczniu 2006 roku barka została przeholowana do Czarnkowa. Groziła jej kasacja. Dzięki Fundacji „Kanał Bydgoski” i Żegludze Bydgoskiej, Rada Miasta Bydgoszczy w 2009 roku zdecydowała o zakupie barki. Otrzymała ona swoje dawne imię „Lemara” i została wyremontowana. Od czerwca 2014 r. opiekuje się nią Miejskie Centrum Kultury. W wyremontowanych ładowniach i w odkrytej części barki odbywają się m.in. koncerty, lekcje na wodzie i spotkania rodzin szyperskich.
Kwestionariusz danych zabytkowego statku do pobrania
Kwestionariusz z opisem zabytkowego statku do wypełnienia przez właściciela (opiekuna, administratora) jednostki do pobrania. Wypełniony kwestionariusz prosimy o przesłanie na adres j.adamczak@nmm.pl.