• Oddziały Narodowego Muzeum Morskiego w dniu 30.03.2024 r. będą czynne w godzinach 10:00-13:00. Muzeum Zalewu Wiślanego będzie w tym dniu zamknięte. W dniach 31.03-1.04.2024 r. (Wielkanoc) wszystkie oddziały NMM będą zamknięte
• Sala "Arsenał" w Spichlerzach na Ołowiance wyłączona ze zwiedzania do 12 maja 2024 ze względu na przygotowania do nowej wystawy czasowej
• Prom "Motława" ze względu na remont nabrzeża nie kursuje do odwołania
• Oddział Żuraw pozostaje zamknięty dla zwiedzających w związku z prowadzonymi pracami remontowymi - przeczytaj

W-27 – wrak XVIII wiecznego statku handlowego

W-27 jest obok W-6 „Solena”, W-5 „Miedziowca”, W-32 „Generała Carletona of Whitby” oraz pozostałości portu średniowiecznego w Pucku jednym z pięciu najważniejszych obiektów badanych przez Centralne Muzeum Morskie w Gdańsku. Wrak ten dostarczył wielu cennych zabytków z których znaczną część można już oglądać na salach wystawowych CMM na Ołowiance.

Odkryto go w 1985 roku i od tego czasu badania prowadzono z przerwami do roku 2001, ostatnio prace kontynuowano latach 2004 i 2005. Znaczna część zabytków i elementów części rufowej znajduje się w dużej odległości od głównej konstrukcji wraka. Całość stanowiska zajmuje obszar o powierzchni 2000 m². Obiekt znajduje się na Zatoce Gdańskiej, na głębokości 25 metrów.

Odkrytą konstrukcje wraka stanowią: stępka o długości 26 m, 31 denników, klepki poszycia ułożone na styk – 5 pasów po lewej i 3 pasy po prawej stronie stępki, nadstępka o dł. 17 metrów z gniazdem masztu oraz potężny 7 metrowy ster.

Podczas 13 sezonów badawczych uzyskano ponad 10000 zabytków, są wśród nich: elementy ożaglowania, uzbrojenia, naczynia ceramiczne i szklane, rzeczy osobiste załogi, elementy wyposażenia kuchni itp. Do najciekawszych z nich należą: prawie kompletny oktant, luneta, monety z wielu europejskich państw, dwa działka relingowe oraz żeliwna armata.

Prawdopodobnie przyczyną zatonięcia jednostki była nagła katastrofa przy złych warunkach pogodowych. Świadczy o tym wiele rzeczy osobistych załogi znalezionych podczas eksploracji.

Badany wrak był płaskodennym statkiem handlowym, prawdopodobnie typu kuff, o długości nieco ponad 30 metrów. Statki tego typu były popularne na wodach Bałtyku i Morza Północnego w XVIII i XIX wieku. Posiadały dwa maszty, pierwszy (główny) grotmaszt z żaglem gaflowym oraz 3 żaglami rejowymi oraz tylny mniejszy (bezanmaszt) z dwoma żaglami gaflowymi. Długość tych jednostek dochodziła do nieco ponad 30 metrów. Niektóre zabytki z wraka oraz elementy konstrukcji, jak np. zdobienie głowicy steru w kształcie liścia koniczyny, wskazują że mamy do czynienia z jednostką o holenderskim pochodzeniu. Innym ciekawym zabytkiem świadczącym o powiązaniu z Holandią jest mosiężna tabakiera z wygrawerowaną na wieczku scenką rodzajową uzupełnioną o napis w języku holenderskim. Archeolodzy ustalili iż statek zatonął pod koniec XVIII wieku

Tomasz Bednarz